Hoe gastvrij is selfservice?

Hoe gastvrij is selfservice?

  1. Home
  2. Selfservice
  3. Hoe gastvrij is selfservice?

Lukt het jou nog altijd de gewenste service te verlenen? Met het huidige tekort aan horecamedewerkers? Je kunt een selfservice oplossing inzetten als assistentie. Maar ben je nog wel gastvrij met een selfservice oplossing? Dit bespreken we met Ernest van de Voort, directeur Marketing & Concepts van Albron. We gaan dieper in op gastvrijheid, selfservice & automatisering. Hoort die combinatie thuis in de horeca?

Verleen je met selfservice nog wel service?

“Ik ben een gastvrijheidsdier in hart en nieren. De service, mijn mensen, dat zijn makers van herinneringen. Verleen je met selfservice nog wel service? Verlies je niet de toegevoegde waarde van gastvrijheid? Ben ik gastvrij als ik mensen op een knop laat drukken? Eerlijk is eerlijk, ik moest even wennen. Maar ik kan je verzekeren dat het -geen enkel probleem- is om selfservice onderdeel te maken van de gastvrijheidsbeleving.”

Selfservice oplossing inzetten om je gastvrijheid te garanderen
Het belangrijkste ingrediënt van gastvrijheid?

Ernest vertelt dat hij zichzelf de vraag stelde, wat is bij deze locatie het allerbelangrijkste? “Verdiep je in je gast. Zo is het belangrijkste ingrediënt bij bepaalde concepten -speed of service-. Die mensen willen vooral snel. Dat ervaren zij als prettig én gastvrij. Niet een oeverloos verhaal over het eten of een gesprek over de wildwaterbaan. Gewoon snel bestellen en dan lekker eten en drinken.”

Speel in op het relevante gastvrijheidscriterium

“Wat is op deze plek hét relevante gastvrijheidscriterium? Speel in op die wens, het verlangen, van je gast. Als je dat goed doet, dan ben je relevant. Wil je snel? Een makkelijk overzicht van het menu? Niet na het eten wachten op de rekening? Daar past het perfect om de kassa om te draaien. Mensen vinden het gewoon super leuk om hun eten en drinken zelf aan te slaan. Wij hoeven het niet meer te doen. De automatisering staat daar ten dienste van de consument.”

Makkelijk een tweede of derde drankje

Zelf tappen is leuk en gastvrij

“Je gasten kunnen zelf drinken tappen. Wanneer ze maar willen. Zonder te wachten op een medewerker om hun bestelling op te nemen. Om die vervolgens naar hun tafel te brengen. Ze tappen zo veel sneller hun tweede of derde drankje.” Het mooie is dat er diverse zelftapoplossingen zijn. Van zelftaptafel tot aan selfservice tapwand. Welke oplossing past het beste bij jouw gasten?

Oplossing voor het personeelsprobleem

“Je hebt minder diensten nodig. Per locatie zijn dat er bij ons gemiddeld 4 per dag. In drukke periodes zelfs meer. We zijn productiever, meer renderend en we hebben het personeelsprobleem voor een gedeelte opgelost.”

Meer tijd om gastvrij met je gasten bezig te zijn

“De ondernemers die denken dat automatisering inlevert op hun gastvrijheid gaan verliezen. Ze leveren in op hun gastvrijheid omdat ze geen mensen meer kunnen krijgen. Hoe kleiner je bent, hoe lastiger het wordt om grip te krijgen op de arbeidsmarkt. Heel simpel gezegd: door gebruik te maken van een selfservice oplossing heb je meer tijd om gastvrij met je gasten bezig te zijn. Met minder mensen. Iedereen die vasthoudt aan de tijd dat hij aan iedere tafel met een viool een liedje moet gaan zingen gaat verliezen.”

Selfservice tapwand bij Center Parcs iov Albron versterkt gastvrijheid

De toegevoegde waarde van zelf doen

“Je moet goed nadenken over welke dingen voor je gasten écht van toegevoegde waarde zijn. Veel dingen vinden ze gewoon te tof om zelf te doen. Je hebt geen idee hoe leuk kinderen het vinden om zelf hun pizza in te richten. Dat is echt een groot probleem als je dat niet ingericht hebt. Maar als je het professioneel inricht: geen probleem! Schep je eigen ijsje. Die kinderen vinden het fantastisch! En dan nemen ze soms twee bollen, nou en!”

Selfservice als onderdeel gastvrijheidsbeleving

“Als ik onze selfservice oplossingen nu stop zou zetten dan schiet iedereen echt in de stress. Gasten vinden het leuk. Wij kunnen met minder mensen nog steeds gastvrij met onze gasten bezig zijn. Zo kunnen we morgen ook nog de service garanderen. Welk verlangen is het belangrijkste ingrediënt? Welke selfservice of automatisering oplossing kun je daar ten dienste van laten zijn? Gebruik selfservice als verrijking van je dienstverlening.

Wil je meer weten over de samenwerking tussen Van Duijnen Horeca Service en Albron? Hier vind je het klantverhaal Samenwerking Albron & Center Parcs ‘Meer tijd om gastvrij met gasten bezigt te zijn’. In de blog Succesvol horecaconcepten ontwikkelen neemt Ernest je mee in zijn visie over de succesformule voor een horecaconcept.

Over Van Duijnen Horeca

Wij helpen horeca ondernemers met duurzame oplossingen in tap- en koeltechniek om het maximale uit hun onderneming te halen. Je kunt bij ons terecht voor een advies, de installatie en het onderhoud. De one stop shop voor je dranktechniek met een oplossing op maat.

Deze bedrijven werken al met ons samen

Zelftaptafel bij Heeren van Bommel in Zaltbommel
Deze bier- en postmixzuil maakt de bar bij Trinity Amsterdam compleet
Menu