Personeelstekort, hoe gaan deze ondernemers daar mee om?

Personeelstekort blijft, ben jij voorbereid?

  1. Home
  2. Selfservice
  3. Personeelstekort blijft, ben jij voorbereid?

Het horeca personeelstekort is gigantisch. Deze ontwikkeling is al even gaande én stopt niet. Ben jij hierop voorbereid? Hoe kun je de situatie verbeteren? Zodat je omzet niet verder terugloopt. Of je genoodzaakt bent je deuren op momenten te sluiten. Geen fijn vooruitzicht met de zomer voor de deur. 

Hoe houden deze ondernemers hun operationele business draaiend?

Albron verzorgt ieder jaar het eten en drinken voor 90 miljoen mensen. Hoe gaan zij met dit horeca personeelstekort om? Ken jij Cityhub Amsterdam? Zij openden jaren geleden al hun eerste hotel zonder traditioneel hotelpersoneel. Wist je dat het ‘bierfabriek-drietal’ het taptafel concept al 11 jaar geleden ontdekt heeft? Deze ondernemers delen hun motivatie en ervaringen in het toepassen van diverse selfservice oplossingen. Welke selfservice toepassing zou bij jou je operationele business versterken? Heb je nu nog tijd voor persoonlijk contact met je gasten?       

Peroneelstekort horeca blijft, wat doe jij?

Selfservice tapwanden bij Albron

Kunnen we morgen nog service garanderen?

Ernest van de Voort (directeur Marketing & Concepts) vertelt: “Sinds 2017 worden we geconfronteerd met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Kunnen we morgen nog wel de service garanderen die we pretenderen te leveren? Het is lastig voldoende mensen te krijgen. Laat staan om de goede mensen te krijgen. Hoe kun je dan de gewenste service leveren?”

Tweede drankje?

“We zagen dat ook terug in de omzet. Een tweede drankje of derde drankje lukte niet meer. We moesten op zoek naar nieuwe oplossingen om die service te garanderen. We zijn gaan nadenken over -the next step- in gastvrijheid.”

Op feestjes wil iedereen ook zelf bier tappen

“Dat is mijn 1 = 1 inzicht. Zelf een biertje, glas wijn of frisdrank tappen vinden mensen leuk! Voor kinderen is het helemaal magisch als ze het zelf mogen doen. Je moet het wel professioneel aanpakken. Zodat het echt een toegevoegde waarde is in de totale beleving. Het is een foto moment geworden nu. Een waardevolle herinnering. Ze kunnen het ook nog eens zo vaak doen als ze willen.”

Lees hoe Albron dit aangepakt heeft bij Center Parcs.

Zelfbedieningsbar van Cityhub

Hotel zonder traditioneel hotelpersoneel

Cityhub Amsterdam is niet alleen een capsulehotel, het is ook een hotel zonder traditioneel hotelpersoneel. Bij aankomst maken gasten zelf een polsbandje met een rfid-radiochip die ze vervolgens voor elke handeling in het hotel gebruiken – van het openen van de cabinedeur tot het tappen van een drankje of het kopen van een versnapering. Elke uitgave wordt geregistreerd, aan het einde van het verblijf wordt alles afgerekend.

De enige medewerker die in het hotel aanwezig is, doet geen hotelwerk. ‘Onze cityhost adviseert de gasten en helpt ze met vragen. In het hotel, maar ook als ze op pad zijn.’

Sem Schuurkes en Pieter van Tilburg vertelden ons in 2015 over hun Hotel van de toekomst.

Selfservice concept bij Starlodge Hotels Utrecht 

Geen personeel achter de bar, wel (bar)service leveren

Directeur Star Lodge Hotels, Abbe Plijnaar: “Met ons nieuwe hotel zijn we een stapje verder gegaan met ons geautomatiseerde dranksysteem: we hebben namelijk achter de bar geen personeel meer staan! We zijn met onze verschillende leveranciers om de tafel gegaan en hebben het voor elkaar gekregen dat onze gasten nu met hun keycard hun hotelkamer kunnen openen, zelf hun drankje kunnen tappen én de slagboom van de parkeerplaats kunnen openen! We zijn misschien wel het eerste hotel van Nederland met dit concept waarmee we flink op onze personeelskosten besparen.

Taptafels bij Stadshaven Brouwerij en Gastropub

Zelf tappen, dát is beleving en je bespaart personeelsuren

“Ongeveer 11 jaar geleden hebben we het idee opgedaan in Dublin en Barcelona. Als gast zie je hoe het bier wordt gebrouwen en dan kun je het zelf tappen. Dát is beleving. Daarbij bespaar je personeelskosten als je het op de juiste manier verkoopt.”

Wat heb je nodig? 

Taptafels bij Stadshaven Brouwerij en Gastropub met uitzicht op de brouwerij

Van Duijnen Horeca Service installeert meerdere zelftaptafels en Dashbar besturing om de taptafels aan te sturen. We vragen Ronald hoe dit systeem bevalt: “Het is voor mijn managers heel simpel om een taptafel open te zetten. Ze pakken hun telefoon of tablet en kunnen daar direct alle taptafels op zien. Met een locatie van dit formaat is dat belangrijk dat je goed overzicht kunt houden. Gasten hebben twee keuzes, vooruit betalen of onbeperkt gebruiken. De managers kunnen taptafels ook heel makkelijk uitzetten, zodat er niet zomaar getapt kan worden. Ik heb met meerdere systemen voor taptafels gewerkt,” vertelt Ronald, “maar jullie systeem is geavanceerder. Voor de beleving van de gast maakt dit niet veel uit, maar het maakt het voor mijn medewerkers echt een stuk makkelijker. Ook het schoonmaken gaat iedereen gemakkelijk af.”

Ronald Bolhuis vertelde het interview over: het ontstaan van het ‘Bierfabriek-drietal’, Stadshaven, Prijsafspraken en meer. 

Zelf tappen bij Stadshaven Brouwerij en Gastropub

Hoe gastvrij is selfservice?

Over Van Duijnen Horeca

Wij helpen horeca ondernemers met duurzame oplossingen in tap- en koeltechniek om het maximale uit hun onderneming te halen. Je kunt bij ons terecht voor een advies, de installatie en het onderhoud. De one stop shop voor je dranktechniek met een oplossing op maat.

Deze bedrijven werken al met ons samen

Zelftaptafel bij Heeren van Bommel in Zaltbommel
Deze bier- en postmixzuil maakt de bar bij Trinity Amsterdam compleet
Menu