Brothers, Bunnik
Tapautomatisering

Brothers Festival Dome, Bunnik

De drankuitgifte bij Brothers Festival Dome is al 13 jaar volledig geautomatiseerd. ‘Wanneer het om zulke grote volumes gaat, is het bijna onverantwoord om niet te automatiseren’, zegt eigenaar Rob Peek. Hij heeft indertijd gekozen voor de tapautomatisering van Van Duijnen en zou collega’s dat zeker ook aanraden.

Vijf vragen aan Rob Peek, die samen met zijn broer Marco Peek ook een aantal restaurants exploiteert.

Wanneer en waarom hebben jullie geautomatiseerd?

Nu al weer ruim 10 jaar geleden hebben wij definitief gekozen voor tapautomatisering. We zijn niet over één nacht ijs gegaan, want het is een hele ingrijpende wijziging waar je je vooraf goed in moet verdiepen. Eerst hebben we één bar als proef geautomatiseerd en daarna al vrij snel daarna het hele bedrijf. Meten is weten en dat geldt voor horeca-automatisering op meerdere fronten. De juiste dosering bespaart je op jaarbasis ongelooflijk veel geld, bovendien weet het personeel dat er controle is waardoor het ‘weggeef’ probleem ook wordt opgelost. Daarnaast is het natuurlijk een heel handig en efficiënt hulpmiddel voor je voorraadbeheer.’

Automatisering heeft het imago verstorend en niet sfeerverhogend te zijn, is dat ook jullie ervaring?

‘Daar waren we in het begin wel bang voor. De presentatie van je producten blijft heel belangrijk. Gasten willen zien welke merken er geschonken worden. Wij schenken uitsluitend A-merken en dat weten onze gasten. Als je daar niet mee marchandeert en dat ook visueel blijft uiten, is er niets aan de hand. Het gaat de gast uiteindelijk ook om de kwaliteit, snelheid en de service en die hebben onder automatisering zeker niet te lijden, integendeel zelfs.’

Is automatisering alleen geschikt voor de grotere discotheken en clubs?

‘Nee zeker niet, wij hebben ook kleinere restaurants, maar ook voor een klein café is het aan te raden. Hoe groter je bedrijf des te groter de investering, maar ook hoe groter je besparing. Ook in kleinere bedrijven moet je exact kunnen weten hoeveel er is geschonken en of dit ook correspondeert met het geld in de kassa. Ondernemers die nog gaan automatiseren, zullen versteld staan van de nieuwe drank-omzet verhouding.’

Ben je niet bang voor storingen?

‘Tja, we leven in een wereld waarin de technologie steeds belangrijker wordt. Je kan eigenlijk niet meer zonder en dus worden we ook steeds afhankelijker van de techniek. Voor dit soort essentiële producten moet je partners zoeken, waarvan jij denkt dat ze optimale bedrijfszekerheid kunnen bieden. Wij hebben de afgelopen jaren weinig problemen gehad. En als er zich eens een probleempje aandient, wordt er snel en adequaat op gereageerd, is onze ervaring.’

Zou je collega’s tapautomatisering van Van Duijnen aanbevelen?

‘Sterker nog, dat heb ik al eens gedaan. Een bevriende collega heeft een café in Utrecht met een volume van bijna achthonderd hectoliter bier. Maar volgens hem werd alleen de brouwerij er beter van en dus overwoog hij het café te verkopen. Ik kon mij niet voorstellen dat hij met dat volume geen mooie winstmarge kon halen en adviseerde hem om te gaan automatiseren door Van Duijnen, omdat wij daar hele goede ervaringen mee hebben.

Hij ging overstag en wat was het gevolg? De helft van zijn personeel vond het opeens welletjes en de eerste weken was er een dip in de bezoekersaantallen. Het werd hem al heel snel duidelijk dat er in het verleden nogal wat drank verloren ging, zonder dat dit in de kassa waarneembaar was. Nu is het een goed lopend café en maakt de ondernemer de winst die je bij zo’n bierplas mag verwachten.

Ik denk dat er nog veel ondernemers zijn die in een soortgelijke situatie verkeren. Natuurlijk, het is eerst investeren, maar je verdient het zeker terug.

Meer zoals dit …

DashBar was dé doorslaggevende factor
“Een betrouwbare samenwerking is veel waard. In het beginsel heb je dan ook een streepje voor op anderen. Toch hebben we ook zeker gekeken naar andere aanbieders. Tapautomatisering DashBar won het voor ons van de…
Tapautomatisering maakt het makkelijker
Mark Molenaar (hoofd horeca) vertelt o.a. over: zijn reis richting Nighttown tot Worm, centiliters per biertje, wat een must is voor gesubsidieerde poppodia en wat -niet- de kunst van het barkeeperschap zou moeten bepalen.