Brouwerij-café-restaurant de Jopenkerk, Haarlem

De Jopenkerk bestaat nu 3,5 jaar en is voortgekomen uit de ambities van de brouwers van het Jopenbier. 17 jaar lang brouwde de brouwers in loon bij verschillende collega brouwerijen. Maar sinds 11 november 2010 heeft het Jopenbier zijn eigen brouwerij en wel in een tot brouwerij omgetoverde kerk uit 1911.

Aan de brouwerij vast zit het zogenaamde proeflokaal van het Jopenbier. In het Café-Restaurant wordt horeca in de breedste zin van het woord gevoerd maar er zal altijd het Jopenbier naar voren worden geschoven.

“Doel: gasten enthousiasmeren voor Jopenbier”

Bedrijfsleider Barry de Haan vertelt: “Het bedrijf telt inmiddels zo’n 70 personeelsleden in verschillend dienstverband. Van afwashulp tot barman en van productie medewerker tot brouwer. En allen met hetzelfde doel, het enthousiasmeren van de gasten voor het Jopenbier.”

“Extra aantrekkingskracht voor de stad Haarlem”

De naam Jopen komt uit de middeleeuwen en staat voor een biervat. Het betreft hier een vat van 112 liter waar in die tijd het bier in verscheept werd. Zo een vat noemde men een Jopen.

Het bedrijf Jopen heeft bij het verzinnen van het concept Jopenkerk altijd geprobeerd geen concurrent te worden van de al bestaande horeca in Haarlem en omgeving. Barry: “We wilden juist complementair zijn en een extra aantrekkingskracht krijgen voor de stad Haarlem”.

“Mooi getapte bieren, duidelijke registratie en veel inzichtelijkheid”

Barry is erg tevreden met hun tapautomatisering : “Dat het bier op een mooie en zorgvuldige manier uit de kraan dient te komen lijkt vanzelfsprekend maar daar zit een mooi portie techniek achter.

Onze partner in deze is van Duijnen. Gespecialiseerd in tap automatisering, maar bedreven op meerdere vlakken van het dit proces, hebben ze meegedacht in de optimalisatie van het tappen en registreren van het Jopenbier. Het resultaat is aantoonbaar. Mooi getapte bieren, duidelijke registratie en veel inzichtelijkheid. Sturing is nu veel makkelijker en de controle kinderlijk eenvoudig. Echter heeft het zijn charme en de ambachtelijke uitstraling niet verloren. Mede door het aangename design van de tapkop valt het amper op dat er met tap automatisering wordt gewerkt.

“We willen onze gasten blijven verrassen”

De Jopenkerk organiseert ontzettend veel om hun gasten te blijven verrassen, vertelt Barry. “Je kunt bijvoorbeeld deelnemen aan een bier-oester masterclass of een bier-kaas. Ook zijn er voor groepen vanaf 10 personen verschillende proeverijen te boeken tot aan diner aan toe. Zo zijn er nog vele activiteiten die de Jopenkerk organiseert. Die zijn zien op jopenkerk.nl of in onze nieuwsbrief

Meer zoals dit …

DashBar was dé doorslaggevende factor
“Een betrouwbare samenwerking is veel waard. In het beginsel heb je dan ook een streepje voor op anderen. Toch hebben we ook zeker gekeken naar andere aanbieders. Tapautomatisering DashBar won het voor ons van de…
Tapautomatisering maakt het makkelijker
Mark Molenaar (hoofd horeca) vertelt o.a. over: zijn reis richting Nighttown tot Worm, centiliters per biertje, wat een must is voor gesubsidieerde poppodia en wat -niet- de kunst van het barkeeperschap zou moeten bepalen.