Dauphine, Amsterdam
Tapautomatisering

Café-Restaurant Dauphine, Amsterdam

De naam in neon boven de draaideur van het café-restaurant is een kopie van het grappige autootje van Renault uit de jaren vijftig. Dauphine is dan ook gevestigd in de vroegere showroom van Renault.

De voormalige Renaultgarage werd in de jaren zestig gebouwd op het Prins Bernardplein naast het Amstel-station. De eigenaren kozen de naam van een legendarisch geworden Renault model uit die tijd. Mede-eigenaar Charles: “Het vintage logo boven de draaideur is een geschenk van de autofabrikant.”

“Eindelijk iets te beleven”

Sinds de opening is Dauphine het trefpunt van een gemêleerd publiek. Mede-eigenaar Charles vervolgt: “Snelle kantoorjongens – werkzaam bij buren Deloitte en Philips –, families, mediavolk en bejaarden van het nabijgelegen verzorgingstehuis. Allemaal zijn ze dolgelukkig dat er in de dooie hoek bij de Amstel eindelijk iets te beleven valt.”

“New Yorkse grootstedelijkheid”

De eigenaren wilden Dauphine een internationale uitstraling geven en de industriële sfeer van het gebouw laten spreken. “We hebben daarom de structuur van het pand intact gelaten. De robuuste, dragende kolommen, de aluminium pijpen tegen het plafond en de dakconstructie zijn nog steeds zichtbaar.

Daarnaast hebben we tijdens de verbouwing materialen gebruikt uit de tijd waarin het gebouwd werd, zoals wengé en travertijn. Een te hoge kantooruitstraling wilden we voorkomen. Het mocht best strak zijn maar moest wel gezellig blijven. De plek ademt een New Yorkse grootstedelijkheid uit waarbij alle drempels zijn weggevallen.”

“Eén druk op de knop en je hebt een fatsoenlijk biertje”

Bij Dauphine kunnen ruim tweehonderd mensen terecht. De kaart is overwegend Frans met specialiteiten als oesters en fruits de mer. Er zijn 62 wijnen op voorraad. Vijftien hiervan zijn per glas te bestellen; van een Chardonnay van € 2,75 tot een Pomerol of Pouilly Fumé voor zes euro.

“We hebben wijnen per fles en op fust. Voor het gemak hebben we het tapsysteem van de wijnen en het bier geautomatiseerd. Voordeel voor de wijn is dat het naast gedoseerd ook gekoeld wordt en voor het bier dat iedereen het nu kan tappen. Eén druk op de knop, het glas eronder en je hebt een fatsoenlijk biertje.”

“Reden voor tapautomatisering? Groot gemak!”

Hoewel het doseer- en registratiesysteem omzetverhogende aspiraties heeft, is dat niet de hoofdreden van aanschaf. “Ik heb onze leverancier Van Duijnen zelfs gevraagd de taps wat ruimer af te stellen. Tegen ondernemers die voor automatisering kiezen om hun personeel te controleren zeg ik: geen systeem is waterdicht, er zijn altijd manieren om te sjoemelen. Om kassaverschillen te verklaren kun je natuurlijk zeggen dat er glazen gevallen zijn. Maar automatisering helpt de ondernemer wel om het ‘waterdichter’ te maken.

De reden dat ik voor tapautomatisering gekozen heb, is het grote gemak. Het is ontzettend handig dat je achteraf kunt kijken hoeveel glazen of flessen je hebt verkocht. Als je wilt, kun je per uur uitdraaien wat je omzet is.”

Meer zoals dit …

DashBar was dé doorslaggevende factor
“Een betrouwbare samenwerking is veel waard. In het beginsel heb je dan ook een streepje voor op anderen. Toch hebben we ook zeker gekeken naar andere aanbieders. Tapautomatisering DashBar won het voor ons van de…
Tapautomatisering maakt het makkelijker
Mark Molenaar (hoofd horeca) vertelt o.a. over: zijn reis richting Nighttown tot Worm, centiliters per biertje, wat een must is voor gesubsidieerde poppodia en wat -niet- de kunst van het barkeeperschap zou moeten bepalen.