Terras bij IJver in Amsterdam

Klantverhaal van IJver: wat is de aanpak van deze succesvolle horecazaak?

Afgelopen zomer startten een groep jonge horecaondernemers een spectaculaire nieuwe horecazaak, in de honderd jaar oude NDSM-loods in Amsterdam Noord. IJver is een all-day horecazaak op een toffe plek, maar ook complex met veel uitdagingen. Ze vertellen ons over hun aanpak. Wat deden zij voor het vinden en binden van personeel? Welke slimme keuzes maakten zij? Hoe weten ze zich te onderscheiden? Hoe zorgt techniek voor de Wow! factor? Lees hoe deze ondernemers IJver tot een groot succes weten te brengen.

IJver in Amsterdam Noord

Hoe het begon!

Het begon vijf jaar geleden. Permanente horeca was gewenst in de honderd jaar oude scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord om het pand en de kunstateliers te kunnen blijven onderhouden. Horeca ondernemer Reinout Ezinga hoorde ervan en werd enthousiast. “Nu zitten we in een prachtig etablissement, waar warme tinten en vintage meubels perfect samengaan met industriële elementen.” De jonge Amsterdamse ondernemer, Reinout Ezinga, drijvende kracht achter onder meer Bar Baarsch, Cafe vrijdag, Weesper en initiator van IJver,  kwam er al snel achter dat hij zo’n ambitieus plan niet alleen kon realiseren. Hij vormde een team met compagnons Arne Kleijn, Tim Jongens, Herman Klukkert en Sikko de Jong. Reinout: “Het is heel tof om samen een pand helemaal op te bouwen”.

horeca ondernemers van IJver
Het IJver-team met v.l.n.r. Sikko de Jong, Arne Kleijn, Reinout Ezinga, Tim Jongens en Herman Klukkert.

IJver is sinds augustus 2019 open. Het publiek is divers: mensen uit Amsterdam Noord, uit de stad, maar ook toeristen en zakelijk publiek. Reinout: “Je merkt dat mensen dit een bijzondere plek vinden. IJver is een breed opgezette vorm van horeca. Dat is tof maar ook complex, met veel uitdagingen. We hebben veel oppervlakte in combinatie met all-day horeca. Alles stroomlijnen is een traject van zeker wel een half jaar. Je moet niet teveel tegelijk willen en juist ook rust bewaren. Zelf hebben we meer tijd gekregen omdat we een aantal zaken hebben verkocht, waaronder Bar Baarsch. IJver is door de omvang en de mogelijkheden wel even een tandje erbij. Maar dat maakt het ook leuk!”

IJver traint zelf personeel

Waar Reinout zich bezighoudt met concept en financiën, richt compagnon Arne Kleijn zich op de ‘voorkant’ van het bedrijf. Reinout: “Arne is operationeel sterk. Hij kan in een volle zaak de rust bewaren en toch overwicht hebben.” Met 50 medewerkers in dienst is dat een behoorlijke klus. Arne: “We hebben een eigen stijl van leidinggeven en we zijn steeds georganiseerder aan het raken. Maar het is ook leuk dat het niet zonder slag of stoot gaat. Je moet constant alert blijven. En altijd alles blijven herhalen, herhalen, herhalen.”

zelftaptafel bij IJver

Reinout: “Het ideale personeelslid heeft horecakennis én restaurantervaring. Maar goed personeel is lastig te krijgen. Je moet ze zelf trainen. Arne heeft dat bij Café Vrijdag ook gedaan, fantastisch! Die medewerkers gaan nu voor je door het vuur en weten alles. Dat maakt het verschil.”

Bij IJver zijn ze goed in teams bouwen en hart voor de zaak creëren. Ze organiseren regelmatig personeelsuitjes en bieden sporten aan, zodat medewerkers zich snel thuis voelen. Arne: “Onze aanpak kost wat meer tijd, maar als die mentaliteit eenmaal staat, dan heb je echt een goed team.”

Slimme keuzes

Er is veel tijd genomen voor het kiezen van de juiste bar-, bier- en koeltechniek. Zo zijn er twee zelftaptafels geplaatst waar gasten (groepen) zelf hun biertjes kunnen tappen. Helemaal in de look & feel van IJver. Op de vide staan vier koperen 1000 liter biertanks, echte eyecatchers. Net als de koperen leidingen en de 20 taps met speciaalbieren achter de bar.

Tapkranen bij IJver

Reinout: “Omdat het een nieuw pand is, kun je alles vooraf bedenken. Het centrale koelsysteem bijvoorbeeld is een echte lifesaver. Daar hebben we veel voordeel van. Het scheelt niet alleen veel warmte achter de bar, maar ook in energieverbruik.” Verder gebruikt IJver het DashBar® systeem waarmee je real time zicht hebt op de drankenstroom en je je taptafels aanstuurt. En achter de bar zit tapautomatisering op de taps voor pils. Arne: “Bij de speciaalbieren hebben we voor kranen gekozen met het minste tapverlies. Daarmee kan elke medewerker een goed biertje tappen.”

Eerst de techniek, dan de brouwer

Bij de keuze van een leverancier voor de bier- en bartechnieken gingen de heren niet over één nacht ijs. Reinout: “We hebben verschillende leveranciers benaderd. Maar Van Duijnen Horeca Service sprong er echt uit. Zowel qua techniek als professionaliteit. We hadden in de markt al goede verhalen over hen gehoord. Het begon met een gesprek over een zelftaptafel en al snel ging het verder. We deden het bij IJver voor het eerst andersom: eerst de techniek uitkiezen en daarna pas met de brouwers praten. Dat beviel ons erg goed.” Arne vult aan: “We kregen nog meer zekerheid toen we bij Van Duijnen op kantoor langs gingen. Daar zagen we met eigen ogen hoe snel de opvolging van een technische storing verliep. Dat is belangrijk, want elke minuut telt. Je wilt altijd kunnen blijven tappen.”

Bier staat centraal met zelfs een digitale biersommelier

Bier is een belangrijk product bij IJver. Niet alleen op de drankkaart, maar ook in de keuken. Ze maken de lekkerste bier-spijscombinaties en koken met bier. Opvallend is het enorme bier assortiment (totaal maar liefst 34 tappunten en zo’n 100 verschillende bieren op fles). Bovendien kan je er genieten van heerlijke bier-cocktails.

koelkasten voor bier bij IJver

De indrukwekkende koelkastwand in het restaurant trekt ook direct de aandacht. Op het display ernaast krijg je d.m.v. een aantal vragen een persoonlijk bieradvies. Je rekent af en pakt zelf een van de zeventig speciaalbiertjes uit de koeling. “Zelf een biertje pakken, vinden we wel bij deze buurt passen. Dat vrije, dat klopt hier”, aldus Arne.

Het geautomatiseerd bierkeuzemenu en de taptafels dienen als moderne toevoegingen op de normale service

Vierseizoenenterras van IJver

Wat IJver echt uniek maakt is dat je er het hele jaar door op het terras kunt zitten, droog en verwarmd. Door de locatie van IJver in de NDSM-loods was het mogelijk om twee soorten terrassen te creëren: een 250m2 buiten-terras maar ook een binnen-terras van meer dan 100 m2, in de loods zelf. Je kunt dus buiten in de zon zitten bij de parkeerplaats die dankzij de vele graffiti-kunstwerken een super toffe plek is om neer te strijken. En bij regen of harde wind kies je een mooi plekje op het ruime en lichte binnenterras waar ook een mooie bar staat.binnenterras bij ijver

Risico nemen

Reinout tot slot over zijn manier van werken: “Ik durf risico’s te nemen, maar ik probeer alles wel financieel te onderbouwen. IJver is een gigantisch project. We hebben all day horeca op 600 m2 binnenruimte en bijna 400m2 buitenruimte. Dit had ik nooit gedurfd als we niet al drie goedlopende zaken hadden die een eventueel falen zouden kunnen dragen. Je loopt altijd risico met zoiets groots. Maar ik zorg er wel graag voor dat het een calculated risk is.”

“Alle zaken hier in de omgeving zitten op een mooie locatie maar ik denk dat de Wow factor van IJver wel groot is. NDSM is echt een destination!”

www.ijveramsterdam.nl

De NDSM-loods staat vooral bekend om de IJ-Hallen. Deze terugkerende vlooienmarkt is uitgegroeid tot de grootste van Europa. Naast de markt biedt de NDSM-loods ook plek aan meer dan 200 kunstenaars en creatievelingen. En nu dus ook aan IJver, een bar en restaurant voor ontbijt, lunch en diner. Daarnaast heeft IJver heeft ook meerdere sfeervolle ruimtes welke afgesloten kunnen worden. Deze zijn bij uitstek geschikt voor vergaderingen, groepsdiners en borrels. Er worden ook diverse events georganiseerd.

Meer zoals dit …

DashBar was dé doorslaggevende factor
“Een betrouwbare samenwerking is veel waard. In het beginsel heb je dan ook een streepje voor op anderen. Toch hebben we ook zeker gekeken naar andere aanbieders. Tapautomatisering DashBar won het voor ons van de…
Tapautomatisering maakt het makkelijker
Mark Molenaar (hoofd horeca) vertelt o.a. over: zijn reis richting Nighttown tot Worm, centiliters per biertje, wat een must is voor gesubsidieerde poppodia en wat -niet- de kunst van het barkeeperschap zou moeten bepalen.