Recreatiepark TerSpegelt

“De reden? Snelheid natuurlijk!”

Recreatiepark TerSpegelt
Tap- en koeltechniek

TerSpegelt: van weiland naar 5 sterren recreatiepark

TerSpegelt is opgericht door de familie Keijzer. Gestart met een kleine camping aan de kust, De Wijde Blick in Noordwijkerhout. Daar waren geen uitbreidingsmogelijkheden. Waarop de familie eind jaren 60 besloot te zoeken naar een andere locatie. Dat werd een boerderij in Eersel met 9 hectare land. Op dat moment bestaat het land enkel uit weilanden. Zelfs de plassen waren er nog niet. In jaren die volgen ontwikkelde dit land zich tot een 5-sterren recreatiepark met 68 hectare en 900 plaatsen. Mét inmiddels drie recreatieplassen en een overdekt Sterrenstrand.

Dit is recreatiepark TerSpegelt

“Nog steeds, nu 55 jaar later, is TerSpegelt echt een familiebedrijf. Waar de 3e generatie eraan komt.” vertelt Michel Huigevoort ons. Michel Huigevoort werkt sinds 2010 bij het park. Gestart als operationeel manager en inmiddels in de functie van directeur. We vragen hem wat TerSpegelt uniek maakt:

Het hart van TerSpegelt is en blijft kamperen. Maar daarbij bieden we ook een enorm scala aan voorzieningen. Met diverse activiteiten zoals: pumptrack, tokkelbaan, blobben, bandraften, ondergronds labyrint, maisdoolhof en meer. Altijd wat te doen, dat maakt TerSpegelt een hele fijne plek.”

Belangrijkste pijlers

“Daarbij hebben we ook bijzondere overnachtingsmogelijkheden, zoals de waterlodges. Of de luxe kampeerplaatsen aan het water met privé sanitair. Om het geheel compleet te maken bieden we ook uitgebreide horeca. Dit is ook één van onze belangrijkste pijlers.”

Onze toegevoegde waarde

“Onze eigen mensen zijn onze toegevoegde waarde. Zij doen alles om een fijne vakantie te maken voor onze gasten. Met medewerkers kun je je onderscheiden. Dat zit ook echt in het DNA van de familie. In 2018 bestond het park 50 jaar. Dat moment hebben we aangegrepen om nader te kijken naar onze kernwaarden. Waar staan we, wat vinden we belangrijk.”

Werkondernemers

“Bij het bepalen van onze missie en visie hebben we ons team nauw betrokken. Ons team bestaat uit werkondernemers. Werkondernemerschap, dat vinden we hier belangrijk. Medewerkers die richting geven aan de weg. Er heerst hier in de regio sowieso een echte ondernemersmentaliteit. Bij het aannemen van mensen letten wij daarop. Meer dan op vaardigheden. Vaardigheden leren we je wel namelijk.”

Leuke dingen doen voor je team

“Ons team bestaat uit 40 vaste medewerkers en 210 tijdelijke medewerkers. In totaal is het park 7 maanden per jaar open. Fantastisch om te zien dat veel tijdelijke medewerkers ieder seizoen weer terugkomen. We vinden het erg belangrijk om leuke dingen te doen voor onze medewerkers. Goed opleiden bijvoorbeeld, daar steken we veel energie in. Wij zijn al 2 keer beste leerbedrijf geworden en onlangs genomineerd voor beste leerbedrijf Horeca. Ook organiseren we vette feesten en leuke bedrijfsuitjes voor ons team.”

Gastbeleving garanderen

Zonder onze eigen mensen kunnen wij niet die gastbeleving garanderen die wij zo waardevol vinden. Dat zette ons aan het denken. Er waren behoorlijk wat processen enorm arbeidsintensief. Processen die voor onze gasten geen toegevoegde waarde hadden.

Bijvoorbeeld opruimen van de levering, flesjes naar de opslag, naar de koeling. En dan hebben we het nog niet eens over de lege flesjes en kratten. Daar waren we ontzettend druk mee.
De camping werd ook steeds drukker. Als gevolg daarvan kwamen we mensen te kort. Dat was het moment dat we besloten onze bar uitgebreid te automatiseren. Als we nu op die beslissing terugkijken kan ik je zeggen dat we nooit meer terug willen.”

Eerder bediening & snelheid dan..

“Gelukkig zijn er verschillende automatiseringsoplossingen die het je ook echt makkelijker maken. Natuurlijk waren we benieuwd hoe de gast erop zou reageren. Op postmix bijvoorbeeld, maar daar hebben we dus niets van gemerkt. Als er iets wordt opgemerkt dan is het veel eerder de bediening of snelheid van service. Niet over het product. Nou kun je tegenwoordig ook een kwalitatief hoogwaardig drankje schenken met automatisering. Bij De Wijde Blick gaat er zoveel volume doorheen, daar wil je echt niet meer terug naar flesjes.”

Het familierestaurant De Wijde Blick van TerSpegelt is vernoemd naar de camping waar het voor de familie Keijzer mee begon.

We blijven groeien

“Dat is echt mooi om te zien. We werken nu al een aantal jaar samen met touroperators. Sinds 2018 doen we ook eigen bezorging. Je kunt via de app pizza’s bestellen, ook hebben we een paar andere webshops. In de corona-tijd gingen veel mensen natuurlijk op vakantie in eigen land. Het afhalen was bizar druk. Dat is eigenlijk nooit meer weggegaan.”

Samenwerking met Van Duijnen Horeca Service

“Er zijn er maar weinig die doen wat jullie doen.” zegt Michel geamuseerd op de vraag waarom ze voor ons gekozen hebben.

Wij willen niet afhankelijk zijn van een brouwer of andere leverancier, daarom kopen wij al onze installaties. We hebben met jullie onze bar gebouwd, van tap- tot koeltechniek.

Dankzij het centrale koelsysteem hebben onze koelingen achter de bar geen koelmotor meer. Dat scheelt enorm in ruimte en warmte uitstraling. Via jullie hebben we ook de glazenspoelmachines, ijsblokjesmachines, brugzuil en combizuilen. Een compleet pakket.”

Recreatiepark TerSpegelt

Compacte combizuilen

De Wijde Blick werken ze met combizuilen voor postmix en wijn. De reden hiervoor?

Snelheid natuurlijk” zegt hij. “We hebben een groot assortiment. Met deze zuil zijn er veel minder handelingen en tapt iedereen veel sneller. Het functioneert gewoon goed.”

Bij de Wijde Blick staan er twee soorten combizuilen. Eén combizuil is alleen voor postmix, die zuil werkt met twee multi-kleppen. Uit beide uitlopen kunnen 6 smaken getapt worden. De andere combizuil tapt wijn en postmix.

Moet een fijne plek zijn

“Ik zie horeca eigenlijk als functie voor de gast. In het beginsel dus niet een manier om geld te verdienen. Gasten moeten het een fijne plek vinden. Als ze het ergens naar hun zin hebben dan gaan ze namelijk vanzelf eten en drinken.”

Horeca recreatiepark flink gegroeid

“Een paar jaar na mijn komst hebben we het horecapand, wat nu De Keizer is, overgenomen. Dat jaar kwam er dus een horecalocatie bij op het terrein. Ik was er volledig vanuit gegaan dat we die omzet elders in zouden leveren. Maar daar was niets van waar. Die omzet kwam er gewoon bij. Sinds 2010 is TerSpegelt niet groter geworden, toch is de horeca flink gegroeid.”

Doe ervaring op bij anderen

Als we Michel vragen om een tip voor andere recreatieparken zegt hij:

Ik zelf ga altijd ervaring op doen bij anderen. Daar leer je toch echt het meeste van. Zo ga ik binnenkort ook met jullie accountmanager op pad om een paar relaties van jullie te bezoeken. Zien hoe iets in de praktijk werkt, levert je de beste informatie op.”

Meer zoals dit …

DashBar was dé doorslaggevende factor
“Een betrouwbare samenwerking is veel waard. In het beginsel heb je dan ook een streepje voor op anderen. Toch hebben we ook zeker gekeken naar andere aanbieders. Tapautomatisering DashBar won het voor ons van de…
Tapautomatisering maakt het makkelijker
Mark Molenaar (hoofd horeca) vertelt o.a. over: zijn reis richting Nighttown tot Worm, centiliters per biertje, wat een must is voor gesubsidieerde poppodia en wat -niet- de kunst van het barkeeperschap zou moeten bepalen.