Succesvol horecaconcepten ontwikkelen

Hoe weet je welk horecaconcept kans van slagen heeft? Waar moet je op letten? Dit vragen we aan Ernest van de Voort, directeur Marketing & Concepts bij Albron. Samen met zijn team bepaalt hij wat 90 miljoen mensen op jaarbasis eten en drinken. Een bevoorrechte rol zegt hij zelf, die hij met een enorme drive uitvoert.

Waarom komen mensen?

“Het gaat als eerste om de omgeving. Wie komen er? Wat is de achterliggende story? Waarom komen mensen bij Center Parcs bijvoorbeeld? Mensen zijn daar omdat zij willen ontspannen, willen ontsnappen aan de dagdagelijkse realiteit. Als je dat weet, stel jezelf de vraag: wat moet het eten en drinken dan zijn? Wat voor mensen komen bij een shopping outlet in bijvoorbeeld Lelystad? Wie zijn daar? Waarom zijn mensen daar? Je gaat niet naar die shopping outlet om te eten en drinken. Maar als je daar bent is het super belangrijk. Eten en drinken verreikt uiteindelijk je ervaring ergens, je beleving.

selfservice tapwand bij Center Parcs / Albron

Wat moet het eten en drinken zijn?

“Vanuit die gedachte denken we over wat moet daar dan zijn? Het heeft geen zin om ergens een sterren restaurant neer te zetten waar mensen zijn die dat niet kunnen betalen. Of mensen die in die setting niet comfortabel zijn. Dan moet het eten en drinken juist toegankelijk zijn.”

Succesformule voor een horecaconcept

“De drie belangrijkste criteria voor een succesvol horecaconcept: locatie, locatie, locatie. Zoals grote conceptdenkers altijd al gezegd hebben. Je kunt ijs verkopen in de woestijn, maar daar zijn geen mensen. Het is er hartstikke warm, een super relevant product. Maar er moeten wel mensen zijn. Een zeer succesvol horecaconcept neerzetten op een irrelevante locatie is kansarm. Het moet een vertaalslag zijn van de omgeving, de mensen en de verlangens die ze hebben.”

Speel in op het verlangen

“Stel de behoefte centraal, eigenlijk nog een etage lager. De behoefte zit namelijk in je hoofd, een etage lager is je hart. In je ziel, daar zit je verlangen. Iets wat je heel graag wil. Dat hoeft niet perse waar te zijn. Bij Center Parcs is het allemaal niet waar. Je wilt ontsnappen aan je dagdagelijkse realiteit. Bij vakantiepark De Eemhof heb je een restaurant Fuego Adventure Grill. Daar ga je op avontuur. Je wordt meegenomen door een soort Indiana Jones achtige figuur. In een oude grot waar vroeger Inca indianen waren. Wat je eet is dan niet zo belangrijk. Maar de ervaring an sich die maakt wat het is. Het zou altijd in je mindset moeten zitten: de gast staat centraal. Blijf nadenken over wat je operators nodig hebben om dat verlangen waar te kunnen maken.”

Wat voegt het horecaconcept toe?

“We kijken natuurlijk ook naar wat er al is. Je moet iets toevoegen aan de omgeving. Welke concepten zijn er? Haal daar ook je learnings uit. Waarom is die zaak succesvol? Dat is super interessant. Het horecaconcept dat we uiteindelijk toepassen is afhankelijk van al die mixen. Dan pas kijken we naar alle bedrijfseconomische argumenten.“

Horecaconcept met een boodschap

“Een horecaconcept waar ik mijn ziel en zaligheid in heb gestopt is The Green House in Utrecht. Een verhaal wat helemaal niet zo positief is.

Horecaconcept met een verhaal

Namelijk: de wereld vergaat als we ons niet anders gaan gedragen. Dat hebben we daar verpakt in iets positiefs. We hebben een probleem zo klein gemaakt dat het op een bord past. Sterker nog, je stopt het in je mond. Alles wat je in je mond stopt vertrouw je. Dat heb je van je moeder geleerd. Dat doet dat horecaconcept. Het gaat niet om die doos en het interieur. Natuurlijk zijn dat allemaal zaken die bijdragen aan die ervaring. Maar het gaat daar om de boodschap. We hebben met dat horecaconcept we een bijdrage geleverd aan het meer mainstream maken van het probleem.”

Blijf jezelf ontwikkelen

“Hier heb ik een mooi voorbeeld voor.” zegt Ernest lachend. “Een gouden regel binnen Center Parcs is: de belangrijkste gast is een kind. Het leeuwendeel van de gasten heeft kinderen bij zich. Wij maken daar gebruik van een selfservice tapwand. Voor kinderen is het magisch als ze zelf hun frisdrank kunnen tappen. Maar in het begin konden de kinderen niet bij de tap! We waren compleet vergeten het toegankelijk te maken voor kinderen. Nu hebben we dat wel. Ook hebben ze eigen passen, dat vinden ze supertof. En wij kunnen zo rekening houden met leeftijdscontroles.”


Hoe hou je de operationele business draaiend?

“Je hoort het overal, zijn geen mensen te krijgen. Laat staan goede mensen. De grootste uitdaging om een winstgevend horecaconcept te lanceren is: hoe hou je de operationele business draaiend. Denk goed na over hoe je deze kunt versimpelen, zodat je minder diensten nodig hebt. En dat alles natuurlijk zonder in te leveren op de ervaring voor de gast.”

Automatisering en selfservice oplossingen

“De schreeuw om horecaoplossingen is groot. Bekijk welke oplossingen er zijn, bijvoorbeeld op het gebied van selfservice en automatisering. Oplossingen om je operationele business makkelijker te maken. Met een selfservice oplossing heb je meer tijd om gastvrij met je gasten bezig te zijn. Met minder mensen.”

Meer interview content met Ernest van de Voort lezen? In Hoe gastvrij is selfservice gaan we dieper in op gastvrijheid & selfservice, past dat? In het klantverhaal Samenwerking Albron & Center Parcs ‘Meer tijd om gastvrij met gasten bezig te zijn’ lees je hoe het begon. En hoe Ernest antwoord geeft op: kunnen we morgen nog de service garanderen die we pretenderen te leveren?

Over Van Duijnen Horeca

Wij helpen horeca ondernemers met duurzame oplossingen in tap- en koeltechniek om het maximale uit hun onderneming te halen. Je kunt bij ons terecht voor een advies, de installatie en het onderhoud. De one stop shop voor je dranktechniek met een oplossing op maat.

Over Van Duijnen Horeca Service

Deze bedrijven werken al met ons samen

Tafel biertap in karaoke kamer Amsterdam