Hier lees je welke handigheden jou kunnen helpen ontwikkelingen te compenseren en het verbeteren van je horeca marge te realiseren. In onze horeca tips komt dit topic ook regelmatig aan bod. Horeca tip #3 bijvoorbeeld: Goed doseren is 15% besparen.
1.Beheers je personeelskosten
Kijk naar een goede samenstelling van je team waarbij je naast de meer ervaren vaak iets oudere medewerkers ook jonger (goedkoper) personeel inzet. Bedenk daarbij dat je vaste personeelsleden elk jaar een jaartje ouder worden en de loonkosten daardoor toenemen.
2. Betere personeelsplanning
Zorg ervoor dat je niet meer vaste medewerkers hebt dan nodig in de normale/rustigere periode en werk in het hoog seizoen vooral met oproepkrachten. Als het rustiger is door bijvoorbeeld tegenvallend weer dan kan je hen best een dagje naar huis sturen.
3. Onderhandel over de huurprijs
Elke besparing op deze maandelijks terugkerende post betekent onder de streep weer extra rendement! Uiteindelijk is een verhuurder er ook niet bij gebaat als het pand leeg komt te staan. Lees meer over ideale huurprijs.
4. Kijk goed naar je inkoopkosten
En dan vooral in verhouding met je omzet. Maak je personeel ervan bewust dat alles wat zij weggeven of vergeten af te rekenen uit jouw zak gaat. Realiseren zij zich wel dat elk beetje bier dat bij het tappen naast het glas wegstroomt of extra wijn voor een lekker vol glas uiteindelijk door jou wordt betaald? Maak hier duidelijke afspraken over. Hou bovendien regelmatig bij hoeveel liter bier je inkoopt en hoeveel je verkoopt. Als dit verschil heel groot is, neem dan gelijk maatregelen. Heb je het gevoel dat er bij jou veel drank “verdwijnt”? Dan kan je overwegen je taps te laten automatiseren zodat je hier grip op krijgt.
5. Omzet verhogen
Probeer dalmomenten te verbeteren. Iedereen kent de klassieke happy hour, maar denk bijvoorbeeld eens aan leuke ontbijtsessies. Organiseer een wijnproeverij waarbij je bijzondere wijn- spijs combinaties samenstelt. Of een gin proeverij? Of een proeverij van speciaalbier? Bedenk aantrekkelijke acties zoals kinderen eten pizza voor 3 euro als je voor 8 uur klaar bent. Zo creëer je twee shifts zonder dat jouw gasten dat als vervelend ervaren. Of een gratis snackje bij het bestellen van een fles wijn tijdens de borreluren. Of organiseer tot slot een leuk event waarmee je ook weer publiciteit krijgt en communiceer dit via social media.