In deze blog door Van Duijnen Horeca Service lees je meer over de oorzaken en gevolgen van interne criminaliteit in de horeca en wat je er tegen kunt doen.
Vertrouwen in personeel
Als ondernemer wil je natuurlijk uitgaan van het vertrouwen in je medewerkers. Maar wanneer de voorraad- en kasverschillen te groot zijn, dan wordt dit vertrouwen al snel op de proef gesteld. Het stiekem weggeven van drank of het stelen van geld resulteert – naast vermindering van je omzet en winst – ook in een slechte werksfeer. En dat zullen je klanten ook merken. Met alle gevolgen van dien.
Factoren die diefstal beïnvloeden
Hieronder hebben we de belangrijkste factoren op een rij gezet die van invloed zijn op het (steel)gedrag van medewerkers
1. Bedrijfsomvang: Hoe groter de onderneming, hoe meer kans er is op interne criminaliteit. Dit geldt vooral wanneer de eigenaar zelf weinig aanwezig is en er onvoldoende toezicht wordt gehouden.
2. Personeelswerving: Wanneer sollicitanten (nieuw personeel) onvoldoende worden getoetst op integriteit, neemt de kans op ongeoorloofd gedrag toe.
3. Betrokkenheid: Is er weinig betrokkenheid bij de zaak en let men niet echt op elkaar? Dan wordt de verleiding om te stelen groter. Hoe groter de afstand tussen werkgever en personeel en tussen de medewerkers onderling is, hoe groter de kans op fraude.
4. Sweethearting: Vooral op plaatsen met veel jongeren is de druk groot om gratis drankjes uit te delen aan vrienden, om aardig gevonden te worden.
Dat de horeca een fraudegevoelige sector is, heeft ook andere oorzaken: er gaat relatief veel kasgeld in om en fraude is makkelijk te verdoezelen.
De cijfers
Volgens The Global Retail Theft Barometer zijn retailers wereldwijd in het afgelopen jaar maar liefst 113,7 miljard euro omzet misgelopen door diefstal. Dit is diefstal door klanten en eigen werknemers, leveranciersfraude en administratieve fouten. Voor Nederland geldt dat de gemiddelde ondernemer 1,48 procent van zijn jaaromzet misloopt door dit soort gebeurtenissen. De meest voorkomende vorm van verduistering is diefstal door medewerkers. Dit omvat in totaal 39 procent van de totale misgelopen jaaromzet. Uit sommige andere onderzoeken blijkt dat zo’n 6 procent van de bedrijfswinst door personeel wordt gestolen.
Welke cijfers je ook hanteert, criminaliteit zorgt al jaren voor tientallen miljoenen aan schade binnen de horeca. Dat is niet alleen schade in de vorm van vernieling, diefstal of emotionele schade na agressie en geweld. Ook wanbetalers en eigen personeel kunnen voor problemen zorgen. Bijna de helft van alle horecabedrijven wordt tijdens hun bestaan geconfronteerd met criminaliteit. Dit varieert van agressie en geweld bij clubs en cafés tot interne fraude bij grote hotelketens.
Tips om fraude en diefstal in de horeca te voorkomen
De cijfers liegen er niet om. Maar hoe kun je interne criminaliteit helpen voorkomen? Van Duijnen Horeca Service geeft je enkele tips:
- Controleer systematisch de verschillen tussen de voorraad (in- en verkoop) en de kassa
- Selecteer personeel zorgvuldig en trek referenties na. Het waarschuwingsregister van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel houdt bewezen fraudezaken door werknemers bij.
- Bevorder de betrokkenheid tussen medewerkers onderling en met het bedrijf.
- Zorg voor toezicht en train de toezichthouder in het signaleren en voorkomen van diefstal.
- Ga over op tapautomatisering met kassakoppeling (bij voorkeur met een persoonsgebonden sleutel per medewerker). Dit levert je een beter inzicht in de cijfers op: met geautomatiseerde taps kun je aan het einde van de dag precies zien hoeveel drankjes er zijn getapt en betaald. Zo hou je per dag controle over wat er gebeurt. En kun je direct maatregelen treffen als dat nodig is.
Zo lost Partycentrum Bruins het ‘weggeefprobleem’ op
Van Duijnen Horeca Service kan op dit gebied veel voor horecaondernemers betekenen. Benieuwd hoe partycentrum Bruins het ongeoorloofd weggeven van drankjes beperkt, in samenwerking met Van Duijnen? Patrick Bruins vertelt het in deze video.
Lees meer over hoe tapautomatisering de fraude schade kan beperken bij op kenniscentrumhoreca.nl of lees hier meer tips om fraude te voorkomen.
Hoe gaan andere ondernemers hiermee om?
Lees meer adviezen om fraude te voorkomen.
Naast bovenstaande tips is een helder personeelsreglement van belang. Wil je een medewerker op staande voet ontslaan wegens diefstal? Dan sta je als ondernemer sterker wanneer je duidelijk kunt aantonen dat de medewerker op de hoogte is van de afspraken. Daarnaast heeft een duidelijk reglement ook een preventieve werking. Lees meer hierover in “Sweethearting, hoe ga je er mee om?” in Misset Horeca.
Heb je de behoefte om (verborgen) camera’s in de zaak op te hangen? Let op! Het gebruik van camera’s is aan strenge regelgeving gebonden en overtreding hiervan kan strafrechtelijke gevolgen hebben voor jou als ondernemer hebben. Laat je dus goed informeren voordat je hiertoe over gaat.
Lees hier meer informatie over fraude door personeel en verborgen camera’s
De fiscale gevolgen van fraude in de horeca
Misschien sta je hier niet direct bij stil, maar aan diefstal en fraude zitten ook fiscale aspecten. Als de omzet die door een medewerker is gestolen, niet in de boekhouding wordt verwerkt, levert dit voor jou als ondernemer problemen op. Dit geldt voornamelijk voor de omzetbelasting, omdat er ook BTW afgedragen dient te worden over (al dan niet door personeel) verduisterde gelden en gratis gedronken drankjes.
Fraude beperken? Gratis advies!
Graag vertellen wij je meer over onze oplossingen om fraude te voorkomen, bijvoorbeeld met een geautomatiseerde biertap en met een automatische tapinstallatie voor wijn, gedistilleerd en frisdrank.
Bel 036 538 78 78 of stuur een mailtje naar info@vanduijnenhoreca.nl voor een vrijblijvend advies of scherpe offerte.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je voor onze nieuwsbrief (max 4x per jaar) en blijf op de hoogte van noviteiten op het gebied van horeca en ontvang uitnodigingen voor toekomstige vakbeurzen & events.