Zet jij 1 april in voor free publicity?
Op zoek naar leuke ideeën voor een geslaagde 1 april grap met veel free publicity?
Het einde van het Raketje
In 2016 kwam Ola met het verhaal dat ze wegens budgettaire overwegingen zouden stoppen met de productie van een aantal ijsjes. Het Hollandse Raketje zou het alleen in Nederland goed doen en daarom zou besloten zijn met het Raketje te stoppen. Het nieuws ging viral in Nederland en social media ontplofte over dit oer-Hollandse ijsje.
Nu ook: baby’s in de Python
Vorig jaar besloot de Efteling een artikel uit te brengen met dit als koptekst: Efteling laat baby’s toe in de Python. Er zat zelfs een zogenaamde verklaring bij van een huisarts, een moeder en zelfs de samenwerking met een kinderautostoeltjes merk. Het doel van dit bericht was om de heropening van de achtbaan onder de aandacht te brengen.
Bij mooi weer te weinig zitplaatsen
In 2017 kwam er een bericht online van de Drie Gezusters in Groningen dat ze te weinig zitplaatsen hadden bij mooi weer. Met die achtergrondinformatie maakten ze bekend dat ze een extra etage boven het terras erbij wilden maken. Bij het bericht stonden diverse tekeningen met het toekomstplaatje. Deze grap is uitgevoerd samen met een lokale community. Online ontstond er behoorlijk wat commotie met voor- en tegenstanders voor dit plan.
Opblaasbare waterfiets
Swapfiets verspreidde het bericht over een gloednieuwe dienst: een opblaasbare waterfiets welke je voor een vast bedrag per maand kon huren. Zo kon je zonder opstoppingen over de Amsterdamse grachten naar je werk fietsen.
Altijd gratis drank
Café Bakker in Tilburg schreef vorig jaar rondom deze periode dat ze een concept aanpassing door zouden voeren. Hij zou namelijk een manier gevonden hebben om altijd gratis drank aan te kunnen bieden. De achtergrondmuziek zou dan wel bestaan uit reclamejingles en bij meerdere consumpties moest je een reclame T-shirt aantrekken. Het was nog niet volledig rond, maar je kon je inschrijven voor de opening.
Door jullie gekozen: aspergevlaai
De supermarkt keten Jan Linders besloot een asperge vlaai als “door jullie gekozen” vlaai op de markt te brengen. Gezien de maand en de bijzondere keuze dachten vele consumenten dat dit een grap was. Echter bleek deze toch echt in het schap te liggen!