Op zoek naar flinke kostenbesparing in de horeca?
Bekijk eens wat jouw personeel allemaal drinkt tijdens het werk. Al met een paar medewerkers in de bediening kunnen deze kosten oplopen tot duizenden euro’s per jaar. Maar ook na het werk wordt er regelmatig iets gedronken, bijvoorbeeld tap bier.
Risico teveel betalen
Dat is veel geld, zeker als je bedenkt dat je over deze consumpties ook nog eens het risico loopt dat je te veel BTW betaalt, ingeval van onjuiste registratie.
Consumpties inventariseren, hoe doe je dat?
Flink bezuinigen op je personeelsverbruik heeft een groot effect op de winst, dat is zeker. Maar hoe doe je dat als horeca ondernemer? Hoe maak je inzichtelijk wat je personeel aan drankjes consumeert? Dat lijkt onbegonnen (en onplezierig) werk. Toch bestaan hier prima oplossingen voor.
‘Back in control’ met tapautomatisering
Met tapautomatisering heb je geen omkijken meer naar wie wat drinkt: alle getapte glazen worden dagelijks heel nauwkeurig bijgehouden. Je ziet dus aan het einde van de dag precies wat er getapt is en wat er betaald is.
Eigen verbruik of breuk
Personeel boekt een tap bier voor zichzelf op ‘eigen gebruik’ en als het valt op ‘breuk’. Zo weet je exact wat ‘binnenshuis’ verbruikt is. Zo betaal je alleen BTW over de verkochte drankjes. Het is wel aan te raden om duidelijke afspraken te maken met je medewerkers over wat en hoeveel zij mogen consumeren.
Direct inzicht
Door de registratie van alle tap bier, wijn of frisdank glazen krijg je dus dagelijks inzicht in de verschillen tussen het aantal getapte glazen en betaalde glazen. En kun je direct actie ondernemen als dit verschil (te) groot is.
Wat zeggen de experts?
Daniël van Broeck van BDO Accountants & Belastingadviseurs:
“Het is belangrijk om te registreren wat door het personeel aan drankjes wordt verbruikt. Alleen dan kun je per productgroep de juiste marges vaststellen. Als je eigen verbruik niet onderscheid naar productgroepen, kan dit leiden tot een vertroebeling van je brutomarge hetgeen mogelijk de aandacht gaat trekken van de fiscus.
Indien het verbruik per jaar per medewerker niet boven de € 227 ligt, hoeft over dit gedeelte de voorbelasting niet terugbetaald te worden. Lees hier meer over.
Hoe gaan andere horecaondernemers hiermee om?
Wouter de Rooij,
eigenaar van Sun Sea Bar in Wijk aan Zee:
Eigen verbruik
“Wij hebben een strandpaviljoen dat 365 dagen per jaar open is. Op een zomerse dag loopt er 15 man personeel in de bediening. Vroeger dronken ze de hele dag door flesjes Spa blauw. Ze namen een paar slokken en renden dan weer door. Als ze later op de dag weer dorst hadden, was het flesje warm geworden en pakten ze een nieuwe.
Kosten op jaarbasis
Op jaarbasis kostte me dit alleen al aan Spaatjes meer dan 15.000 euro. Maar ook veel tap bier verdween waardoor we echt omzet misliepen. Dat moet anders, dacht ik. Nu werken we met geautomatiseerde taps waardoor elk getapt drankje wordt geregistreerd.
Getapte – gelijk aan aangeslagen dranken
Aan het einde van de dag moet het aantal getapte drankjes overeenkomen met de in de kassa aangeslagen consumptie. En na het werk mag iedereen drie tap bier of een andere drankje op onze rekening drinken. Deze worden in de kassa aangeslagen onder ‘eigen verbruik’.
Minder BTW afdragen
En door betere registratie van je eigen gebruik hoef je minder BTW af te dragen. Tijdens het werk drinken onze medewerkers kraanwater of limonade uit de koeling (deze kannen kopen we speciaal in voor het personeel). Sinds we gebruik maken van geautomatiseerde taps weet elke medewerker waar hij of zij aan toe is en worden de afspraken gerespecteerd. En dat bespaart ons echt geld.”
Terras Sun Sea Bar
Ook interesse om te bezuinigen op het personeelsverbruik en flink te besparen? Kijk op op onze website. Bel 036 538 78 78 of vraag om een vrijblijvende offerte.