Geen populair gespreksonderwerp
Een trend horeca welke niet bepaald een populair gespreksonderwerp is. Maar waarvan het zeker wel belangrijk is dat jij je bewust bent van deze trend horeca. We gaan het hebben over: fraude en diefstal.
In deze blog lees jij over
> de oorzaken (waarbij werknemers er soms niet eens echt bewust van zijn)
> waar het vaak(er) voorkomt
> de gevolgen van fraude en diefstal
> tips wat je ertegen kunt doen
> ervaringen van horeca ondernemers
Vertrouwen in personeel
Als ondernemer wil je natuurlijk uitgaan van het beste, je medewerkers gewoon vertrouwen. Wanneer de voorraad- en kasverschillen (te) groot zijn, dan is het toch een stuk lastiger je medewerkers te blijven vertrouwen. Fraude en diefstal is helaas een negatieve trend horeca wat een veel voorkomend probleem is. Het stiekem (of per ongeluk) weggeven van drank, of het stelen van geld resulteert – naast vermindering van je drankomzet en winst marge horeca – ook in een slechte werksfeer. En dat is nergens positief, maar in de gastvrijheidssector helemaal problematisch voor de sfeer.
Factoren die deze nadelige trend horeca beïnvloeden
Hieronder hebben we veel voorkomende factoren op een rij gezet die van invloed zijn op het (steel)gedrag van medewerkers
1. Bedrijfsomvang
Des te groter je onderneming, des te groter de kans dat jij last hebt van fraude en diefstal. Er ontbreekt vaak toezicht en controle. Dit zie je vaak wanneer de eigenaar zelf weinig aanwezig is en er onvoldoende toezicht wordt gehouden.
2. Personeelswerving
Wanneer sollicitanten (nieuw personeel) onvoldoende (of helemaal niet) worden getoetst op integriteit, neemt spijtig genoeg ook de kans op ongeoorloofd gedrag toe.
3. Betrokkenheid
Is er weinig betrokkenheid bij de zaak en let men niet echt op elkaar? Dan wordt de verleiding om te stelen groter. Hoe groter de afstand tussen werkgever en personeel en tussen de medewerkers onderling is, hoe groter de kans op fraude is.
4. Sweethearting
Vooral op populaire, drukke horecalocaties met veel jongeren is de druk groter om gratis drankjes uit te delen aan vrienden. Zij zijn gevoeliger voor aandacht en kunnen het doen om aardig gevonden te worden.
Horeca is fraudegevoelige sector
Dat de horeca een fraudegevoelige sector is, heeft ook andere oorzaken: er gaat relatief veel kasgeld in om en fraude is makkelijk te verdoezelen. Stocken, inslag bepalen en voorraadbeheer is niet altijd even exact. Helemaal wanneer zaken als breuk en eigen verbruik niet goed bijgehouden worden en door elkaar lopen.
Misgelopen omzet
Volgens The Global Retail Theft Barometer zijn retailers wereldwijd in het afgelopen jaar maar liefst 113,7 miljard euro omzet misgelopen door diefstal. Dit is diefstal door klanten en eigen werknemers, leveranciersfraude en administratieve fouten. Voor Nederland geldt dat de gemiddelde ondernemer 1,48 procent van zijn jaaromzet misloopt door dit soort gebeurtenissen. De meest voorkomende vorm van verduistering is diefstal door medewerkers. Dit omvat in totaal 39 procent van de totale misgelopen jaaromzet. Uit sommige andere onderzoeken blijkt dat zo’n 6 procent van de bedrijfswinst door personeel wordt gestolen.
Schade binnen de horeca
Welke cijfers je ook hanteert, criminaliteit zorgt al jaren voor tientallen miljoenen aan schade binnen de horeca. Dat is niet alleen schade in de vorm van vernieling, diefstal of emotionele schade na agressie en geweld. Ook wanbetalers en eigen personeel kunnen voor problemen zorgen. Bijna de helft van alle horecabedrijven wordt tijdens hun bestaan geconfronteerd met criminaliteit. Dit varieert van agressie en geweld bij clubs en cafés tot interne fraude bij grote hotelketens.
Tips om fraude en diefstal in de horeca te voorkomen
De cijfers liegen er niet om. Maar hoe kun je deze nadelige trend horeca voorkomen?
Enkele tips:
- Controleer systematisch de verschillen tussen de voorraad (in- en verkoop) en de kassa
- Selecteer personeel zorgvuldig en trek referenties na. Het waarschuwingsregister van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel houdt bewezen fraudezaken door werknemers bij.
- Bevorder de betrokkenheid tussen medewerkers onderling en met het bedrijf.
- Zorg voor toezicht en train de toezichthouder in het signaleren en voorkomen van diefstal.
- Ga over op tapautomatisering met kassakoppeling (bij voorkeur met een persoonsgebonden sleutel per medewerker). Dit levert je een beter inzicht in de cijfers op. Met geautomatiseerde taps kun je aan het einde van de dag precies zien hoeveel drankjes zijn getapt én betaald. Zo hou je per dag controle over wat er gebeurt. En kun je direct maatregelen treffen als dat nodig is.
Zo lost Partycentrum Bruins het ‘weggeefprobleem’ op
Van Duijnen Horeca Service kan op dit gebied veel voor horecaondernemers betekenen. Benieuwd hoe partycentrum Bruins het ongeoorloofd weggeven van drankjes beperkt, in samenwerking met Van Duijnen Horeca? Patrick Bruins vertelt het in deze video.
Lees meer over hoe tapautomatisering de fraude schade kan beperken bij op kenniscentrumhoreca.nl of lees hier meer tips om fraude te voorkomen.
Hoe gaan andere ondernemers met deze nadelige trend horeca om?
Lees meer adviezen om fraude te voorkomen.
Helder personeelsreglement
Naast bovenstaande tips is een helder personeelsreglement van belang. Wil je een medewerker op staande voet ontslaan wegens diefstal? Dan sta je als ondernemer sterker wanneer je duidelijk kunt aantonen dat de medewerker op de hoogte is van de afspraken. Daarnaast heeft een duidelijk reglement ook een preventieve werking. Lees meer hierover in “Sweethearting, hoe ga je er mee om?” in Misset Horeca.
Let op..
Heb je de behoefte om (verborgen) camera’s in de zaak op te hangen? Let op! Het gebruik van camera’s is aan strenge regelgeving gebonden en overtreding hiervan kan strafrechtelijke gevolgen hebben voor jou als ondernemer hebben. Laat je dus goed informeren voordat je hiertoe over gaat.
De fiscale gevolgen van fraude en diefstal
Misschien sta je hier niet direct bij stil, maar aan fraude en diefstal zitten ook fiscale aspecten. Als de omzet die door een medewerker is gestolen, niet in de boekhouding wordt verwerkt, levert dit voor jou als ondernemer problemen op. Dit geldt voornamelijk voor de omzetbelasting, omdat er ook BTW afgedragen dient te worden over (al dan niet door personeel) verduisterde gelden en gratis gedronken drankjes.
Tapautomatisering helpt met fraude en diefstal beperken
Graag vertellen wij je meer over onze oplossingen om fraude te voorkomen, bijvoorbeeld met een geautomatiseerde biertap en met een automatische tapinstallatie voor wijn, gedistilleerd en frisdrank.
Bel 036 538 78 78 of stuur een mailtje naar info@vanduijnenhoreca.nl voor een vrijblijvend advies of scherpe offerte.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je voor onze nieuwsbrief (max 4x per jaar) en blijf op de hoogte van noviteiten op het gebied van horeca en ontvang uitnodigingen voor toekomstige vakbeurzen & events.