Hotel V: winnaar Entree Hospitality & Style Award 2016
Natuurlijk zijn wij ook een beetje trots op deze prestatie. Want Van Duijnen Horeca Service verzorgde hier onder andere de koeltechniek (er waren trouwens nog twee van onze klanten genomineerd voor deze prijs: restaurant Moon in de A’DAM toren en Hotel CityHub in Amsterdam).
Hoe kun je jezelf als horecaondernemer nou onderscheiden?
Maar wat we veel belangrijker vinden: hoe kun je je als horeca ondernemer onderscheiden in het enorme aanbod van hotels en restaurants? Hoe zetten bedrijven als Hotel V een uniek en winstgevend concept neer? En hoe geef je je gasten die authentieke ervaring, waarvoor ze graag terugkomen? Van welke trends en ontwikkelingen horeca kun jij handig gebruik maken?
6 trends en ontwikkelingen horeca – waar je zelf mee aan de slag kunt
We zetten de belangrijkste trends en ontwikkelingen horeca voor je op een rij, inclusief tips om deze zelf toe te passen.
1. Wees authentiek en persoonlijk
In het Engels noem je het ‘storytelling’, ofwel verhalen vertellen. Verhalen worden steeds belangrijker voor bedrijven en merken om zich duidelijk te positioneren. Verhalen geven achtergrond, duiding (vertrouwen) en ze roepen emoties op.
Storytelling: hoe doe je dit in de praktijk?
- Bedenk welke verhalen je wilt vertellen. Dat kan gaan over de oorsprong en geschiedenis van de onderneming, over het gebouw, de manier van werken. Maar het kunnen ook persoonlijke verhalen zijn, over de mensen die er werken, de ondernemer(s), de buurt. Want alles wat dichtbij en authentiek is, maakt jouw concept uniek en persoonlijker. Bekijk bijvoorbeeld eens het verhaal van Brasserie-Hotel Antje van de Statie in Weert.
- Bekijk op welke manieren je ‘storytelling’ binnen jouw onderneming kunt toepassen. Welke verhalen passen bij jouw concept? Dit kan ook één verhaal of boodschap zijn. Je kunt verhalen op verschillende manieren aan je gasten overbrengen. Dus niet alleen in woorden, maar ook met beelden, met de inrichting van een ruimte, eigenlijk met alles wat vormgegeven is. Op je website, in promotiemateriaal, in een interview, door de styling van je personeel. Zoek de middelen bij de boodschap en vertaal die boodschap (het verhaal) consequent door.
Van Duijnen Horeca vertelt zelf ook graag verhalen. Onder andere door onze klanten aan het woord te laten. Want wie weet beter hoe wij werken dan zij? Zie hier enkele voorbeelden van onze klantverhalen.
2. Automatiseren is ‘smart’
In de horeca zie je steeds meer geautomatiseerd worden. En met automatiseren bedoelen we niet alleen het aanbieden van een sterke wifi verbinding. Ook allerlei processen worden steeds meer door computers overgenomen en gestuurd. Logisch, want daardoor krijg je een beter overzicht (en inzicht) in die processen én kun je meer tijd besteden aan je gasten.
Bij Van Duijnen Horeca Service zien we de trends en ontwikkelingen horeca omtrent automatisering heel duidelijk. Er is veel vraag naar tapautomatisering. Dat is niet zo verwonderlijk, als je weet dat je omzet zomaar met een paar procenten kan stijgen.
Met tapautomatisering schenk je namelijk altijd precies
De juiste hoeveelheid (er is geen druppel verspilling) en het systeem registreert elk getapt glas. Zo kun je aan het eind van de dag niet alleen zien hoeveel er getapt is, maar ook wat er betaald is. Nóg een voordeel: het tappen gaat veel sneller en makkelijker, waardoor je ook minder ervaren (goedkopere) krachten kunt inzetten. Of, zoals bij sportclubs en poppodia, zelfs vrijwilligers. Zo bespaar je niet alleen op bier, maar ook op loonkosten. Met tapautomatisering ben je als ondernemer dus veel flexibeler en kun je de kosten beter in de hand houden.
Meer weten over tapautomatisering? Bekijk hier de brochure.
3. Alles draait om een onderscheidend concept
Een goed concept is het halve werk. Dat is ook te zien aan de concept-hotels die overal ter wereld verrijzen. Denk aan het hotel ‘Book and Bed’ in Tokio, waar gasten uit 1700 (!) boeken kunnen kiezen om te lezen in hun ‘bibliotheekbed’. Of het hotel in Key West, Florida, dat volledig onder water ligt. Natuurlijk hoef je het als horeca ondernemer niet altijd in deze extremen te zoeken. Je kunt ook kijken naar de trends en ontwikkelingen horeca voor styling- en interieur en dit inpassen in jouw onderneming. Dat is een stuk eenvoudiger, zeker nu het combineren van verschillende stijlen helemaal ‘in’ is.
Wat zijn de trends en ontwikkelingen horeca voor het interieur?
- Het gebruik van gemengde en bedrukte stoffen neemt toe
- Je ziet steeds vaker behang met patronen
- Alles draait om luxe en comfort, warmte en sfeer
- Dat zie je terug in het gebruik van natuurlijke materialen, zoals hout, steen, koper en marmer
Probeer alle elementen in de ruimte zo goed mogelijk op elkaar en de sfeer af te stemmen. Want als alles klopt, is dat de ultieme totaalbeleving voor je gasten.
Wist je dat onze tapinstallaties ook perfect aan te passen zijn voor bestaande en nieuwe horeca concepten? Van Duijnen Horeca denkt graag mee bij het realiseren van een totaalconcept, zoals bij CityHub in Amsterdam of De Burgerfabriek.
4. Duurzaamheid is ‘serious business’
Alle douches in Hotel Central Park in New York krijgen een zandloper die vijf minuten loopt om gasten te attenderen op hun watergebruik. Het is een van de voorbeelden waarmee het hotel zich onderscheidt op het vlak van duurzaamheid. Een belangrijk thema, wereldwijd, waar je als horeca ondernemer niet alleen een goed gevoel aan over houdt, maar waarmee je je onderneming ook kunt profileren.
Trends en ontwikkelingen horeca voor duurzaamheid
Ook Van Duijnen hecht veel waarde aan duurzaamheid. Niet alleen binnen ons bedrijf (zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht), ook voor onze klanten. We denken mee over verantwoorde en duurzame oplossingen binnen de horeca. Dat is goed voor het milieu en voor je portemonnee! Bel of mail ons gerust voor een vrijblijvend ‘groen’ onderhoud.
5. Toegankelijke exclusiviteit
Steeds meer exclusieve uitgaanscentra transformeren naar hotels voor het grote publiek. Zo is de Parijse nachtclub Les Bains nu een boutique hotel. En steeds meer hotels halen Michelinsterren binnen, door topchefs over de hele wereld aan te trekken voor hun (pop-up) restaurants. Kortom, exclusiviteit wordt toegankelijker, en hotels en restaurants vinden elkaar in hun streven naar topkwaliteit. Wat blijkt? Een (tijdelijke) samenwerking met gelijkgestemden kan tot mooie nieuwe initiatieven leiden.
Dat is ook voor horeca ondernemers in Nederland een interessante gedachte: zijn er in jouw omgeving collega’s waar je zo’n samenwerking wel mee zou aandurven?
6. Concepten voor millennials
Millennials zijn mensen tussen de 18 en 35 jaar. Zij richten zich vaak op een goedkopere prijsrange. Hun focus: lifestyle, experience, lokaal en insider knowledge. Het nieuwe ‘Generator Amsterdam’, een luxe hostel midden in de stad, richt zich op deze doelgroep, net als De Burgerfabriek in Amsterdam. Daar kunnen gasten met behulp van een zelftap op elk moment hun eigen biertje tappen. Eigenaar Tom van Beest van De Burgerfabriek:
We zien dat onze gasten gaan voor de ‘experience’; ze vinden het hartstikke leuk om zelf een biertje te tappen. En ze hoeven nooit te wachten op bediening. De zelftap betekent altijd een lekker koud biertje letterlijk binnen handbereik, met een hoge funfactor.
Meer weten over hoe jij jouw bar optimaal inricht voor meer rendement? Neem dan contact op met onze adviseurs.