Voordelen én valkuilen meerdere zaken
Horecaondernemers die goed presteren, krijgen een tweede en derde zaak vaak op een presenteerblaadje aangeboden. Dat kan heel aantrekkelijk zijn: als je een goedlopend concept hebt dat je op meerdere locaties en/of steden uitrolt, kun je je omzet in één klap sterk verhogen, de naamsbekendheid een boost geven en van schaalvoordelen profiteren bij de inkoop. Klinkt best goed. Toch?
Voordelen van meerdere horecazaken (zoals schaalvoordelen)
Uitbreiding naar meerdere zaken heeft vanzelfsprekend (ook) voordelen. Als je je maar niet te veel laat beïnvloeden door buitenstaanders met een belang. Zoals pandeigenaren die roepen dat jij de aangewezen persoon bent om het bedrijf tot een succes te maken. Of leveranciers, adviseurs en medewerkers, die uitbreiding aanmoedigen. Zijn zij wel objectief? Vaak hebben ze er zelf baat bij als een ondernemer meerdere zaken opent. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel belangrijk om je te realiseren. Wees dus kritisch en denk er goed over na als je een tweede zaak wilt openen.
De voordelen van meerdere zaken:
- Het is een mooie uitdaging, een nieuwe invulling van je ondernemerschap
- Je kunt je opgedane ervaring goed benutten
- Meer omzet/winst
- Grotere naamsbekendheid
- Schaalvoordelen bij o.a. inkoop
Wat zijn de valkuilen?
Speel je pas écht mee als je meerdere horecazaken hebt? Onzin natuurlijk! In de praktijk blijkt het ook echt niet zo makkelijk te zijn, je moet je aandacht immers verdelen over meerdere zaken. De belangrijkste valkuil van het hebben of opzetten van meerdere zaken is dan ook: management. Bekwaam personeel is (nog) belangrijk(er) om alles onder controle te houden. Daar heb je alleen niet altijd goed zicht op. Bijvoorbeeld als je er zelf niet bent. Hoe kun je er dan voor zorgen dat alles goed gaat? Gelukkig zijn er meer manieren om je te helpen om het overzicht te houden, zonder dat je daarbij continu op twee of drie plekken tegelijk moet zijn.
Altijd en overal inzicht in je drankomzet
Een hulpmiddel waar veel horecaondernemers met meerdere zaken baat bij hebben is tapautomatisering Doseren en Registreren. Door de taps (bier, wijn, fris, gedistilleerd) te automatiseren kun je op elk moment van de dag precies zien hoeveel glazen er getapt zijn en wat je omzet zou moeten zijn. Ter plekke of op afstand, waar je ook bent.
Als het verschil tussen de getapte en betaalde glazen groot is, kun je direct ingrijpen en het betrokken personeel daarop aanspreken. Daarnaast zorgt tapautomatisering ervoor dat elk drankje perfect getapt wordt, in de juiste hoeveelheid. Dus ook als er minder ervaren personeel achter de bar staat, is de verspilling nihil. En dat scheelt flink op de inkoopkosten.
Liever geen dure leerschool?
Met tapautomatisering hou je de zaken in de hand. En voorkom je dat het opzetten van een tweede of derde zaak een dure leerschool wordt. Wil je meer weten over de mogelijkheden van tapautomatisering en de voordelen voor jouw specifieke situatie? Lees over de ervaringen van andere horecaondernemers en neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak of bel naar 036 – 538 78 78.