Gastbeleving optimaliseren én tegelijk kosten besparen?
Pieker jij de laatste tijd over hoe jij het succes van je horecabedrijf kan vergroten? Dan flitsen termen als marge, winst, omzet, inkoop waarschijnlijk direct door je hoofd. Maar, heb je al wel eens nagedacht aan de kracht van doseren in de horeca? Wanneer jij de kunst van perfect doseren beheerst levert dat je namelijk veel op.
In deze blog kijken we naar de impact van doseren en geven we tips over hoe je dit kunt optimaliseren. Laat je inspireren over hoe de juiste dosering bijdraagt aan het succes van je horecabedrijf.
Doseren in de horeca?
Doseren in de horeca verwijst naar het nauwkeurig bepalen en toepassen van de juiste hoeveelheid. Of het nu gaat om de hoeveelheid ingrediënten, juiste mix van drankjes, doorlooptijd van je bonnen, hoeveel personeel er werkt, ongemerkt pas je het overal toe. Alles telt mee om je gasten een goede ervaring te bezorgen, zodat ze lang bij je blijven én terugkeren.
Tegelijkertijd kosten onder controle houden
Maar er is meer! Goed doseren leidt ook tot een kostenbesparing. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van verspilling van ingrediënten. Minder verspilling betekent immers minder inkopen. En daar stopt het niet, goed doseren betekent ook een extra werkstation realiseren voor je medewerkers. Door het efficiënter inrichten van je ruimte kun jij de routing optimaliseren. Zodat je medewerkers sneller je gasten kunnen bedienen, en jij dus meer omzet kunt draaien.
Het begrijpen van het concept dosering is essentieel voor jouw succes. Het stelt je in staat om je middelen effectief te beheren en bedrijfsprestaties te optimaliseren.
Hoe de juiste dosering gasttevredenheid beïnvloedt
Onjuiste dosering kan leiden tot diverse uitdagingen. Een teveel aan ingrediënten kan leiden tot inconsistentie in smaak en service. Gasten komen bij je met een bepaalde verwachting, wanneer dit iedere keer wisselt leidt dit vaak tot ontevredenheid. Waarom zat er de vorige keer veel meer wijn in mijn glas? Ook een tekort aan personeel kan leiden tot lange wachttijden en ontevreden klanten. Doseren omvat ook de verhouding gasten versus beschikbare medewerkers.
Ook onnodig hoge kosten
Maar het gaat niet alleen om de tevredenheid van je gasten. Het gaat ook om onnodige hoge kosten, door energie, medewerkers, ingrediënten, dranken te verspillen. Wisselende doseringen zorgen voor hogere inkoopkosten, welk volume is inbegrepen in je kostprijscalculatie? Het is daarom belangrijk om deze uitdagingen aan te pakken. De term dosering is eigenlijk onlosmakelijk verbonden met marge, winst, omzet en inkoop. Door verspilling tegen te gaan bespaar je op inkoop en ben je ook in staat een mooie verkoopprijs te blijven hanteren. Daar zullen je gasten vast heel tevreden mee zijn.
Strategieën voor doseren in de horeca
Om de strategie van perfect doseren in je horecazaak te implementeren zijn er verschillende strategieën die je kunt volgen. Waarbij je al heel goed klein kunt beginnen, namelijk met training en opleiding van je team. Vertel je medewerkers over het belang van dosering, bewustwording is de eerste stap. Bespreek voorbeelden uit de praktijk, maar geef ze ook handige tips hoe ze dit in de praktijk kunnen brengen. Denk na over hoe jij het ze makkelijker kan maken om goed te doseren.
Tools en technologieën voor doseren in de horeca
Gelukkig zijn er ook genoeg slimme tools en technologieën die je kunnen helpen bij het optimaliseren van doseren. Waarmee jij het makkelijker maakt voor jou en je medewerkers. Zodat je niet alleen de kwaliteit in je horecazaak verzekert, verspilling tegen gaat maar ook je werkprocessen verbetert en versnelt! Dit kan variëren van software voor voorraadbeheer tot slimme baroplossingen.
Horeca automatisering, vaak nog zoveel meer
Die slimme tools maken processen vrijwel altijd vele malen makkelijker. Dat scheelt enorm in de dagelijkse werkzaamheden en je kosten. Echter heeft horeca automatisering vaak nog veel meer mogelijkheden. Slimme tools worden namelijk bijna altijd aangestuurd door een besturing, anders werkt het systeem niet. En die besturing verzamelt ook data. Waarmee jij nog een extra verschil kan maken! Jij hebt namelijk waardevolle management informatie in handen. Wat zijn knelpunten, welke medewerker heeft extra training nodig, getapte biertjes versus aangeslagen, welke momenten waren extra druk? Mooie kans om zaken aan te pakken, om zo je cijfers te verbeteren.
Tapautomatisering Doseren en Registreren, type horeca automatisering
Een prachtig voorbeeld van zo’n systeem is tapautomatisering Doseren en Registreren. Dit barsysteem helpt je met automatisch doseren, wat het tappen van dranken een stuk makkelijker maakt. Ook registreert het automatisch alle gegeven doseringen in je persoonlijke dashboard. Het resultaat? Jij haalt zoveel mogelijk drankjes uit ieder fust en zo bespaar jij op je drankinkoop. Die doseringen worden geregistreerd door de besturing. Zo zie je dus al je getapte dranken ook nog automatisch in je dashboard of kassa. En daarmee dus ook je omzet! Kiezen voor tapautomatisering begint vaak met de wens om automatisch te doseren. Waarbij de besturing die hiervoor nodig is je nog meer voordeel geeft: het registreren. Dat registreren kan je zo €10.000,- aan extra winst opleveren. Hoe dat werkt? Dat lees je in deze horeca tip.