“Voor mij zijn veel dingen eigenlijk heel vanzelfsprekend.” Horecaondernemer Wengin Qiu woonde als kind in Brabant, waar zijn ouders een restaurant hadden. Hierdoor raakte hij al op jonge leeftijd bekend met het horecavak. “Horeca is geweldig,” zegt hij enthousiast “maar niet voor iedereen even gemakkelijk.”
In dit klantverhaal praten we met Wengin Qiu, de eigenaar van FoodExplore, een groot all-you-can-eat restaurant gevestigd in The Wall. Dit opvallende gebouw langs de A2 huisvest ook een winkelcentrum.
The Wall
“Tijdens de oprichting van FoodSpot in Leidsche Rijn, wat ik toen deed met enkele partners, zag ik de unieke kans die The Wall bood. Zoveel vierkante meters en met veel parkeergelegenheid, in deze buurt vind je dat niet snel. Alles bij elkaar heeft het wel zo’n 3 jaar geduurd voordat we open konden in 2017.“
Foodhall horeca concept
“FoodExplore is een soort mini foodhall. Ik ben er eigenlijk ook heel trots op. Tijdens mijn reizen heb ik het altijd erg leuk gehad bij foodhallen. In Azië bijvoorbeeld, om daar van kraampje naar kraampje te gaan, geweldig. Dat horeca concept wilde ik hier ook neerzetten, diverse keukens naast elkaar. Het hele horeca concept, met zelftaps, zat al in mijn hoofd.“
Voldoende ruimte om winstgevend te kunnen zijn
“Buffetrestaurants zijn meer in eilandvorm. Daar werken de koks bijvoorbeeld meer als een team, ze kunnen elkaar helpen. Bij een foodhall zijn het losse kraampjes en waardoor onderlinge ondersteuning niet mogelijk is. Als je minder ruimte hebt en dus minder gasten kwijt kunt dan zou een concept als dit niet winstgevend kunnen zijn.”
Geschikt voor families en zakelijk gasten
“Onze locatie is ideaal voor onze twee doelgroepen. Families uit Nieuwegein, Vianen, Utrecht of zelfs Woerden komen hier samen. Zo aan de A2 bij Utrecht, een perfect middelpunt. Zakelijke groepen komen hier ook graag. Deze groepen vinden het vaak prettig dat ze weten waar ze aan toe zijn, per persoon een vast bedrag bij binnenkomst. En dat heb je bij andere foodhallen natuurlijk niet. Daarbij komt dat mensen het ook erg leuk vinden om zelftaps te gebruiken.”
Simpel maken en goed omgaan met je mensen
“Horeca is een geweldig vak, maar veel mensen vinden het toch ook moeilijk. De ene medewerker snapt het beter dan de andere. Daarom is het belangrijk om alles zo simpel mogelijk te maken. Dat niet alleen, als je wilt dat medewerkers hun werk goed doen, afspraken nakomen en dergelijk, moet je ook goed omgaan met je mensen. Voor mij is dat vrij logisch.”
Alleen zo kan ik goed met ze praten
“Dat betekent ook dat je moet weten wat je mensen allemaal moeten doen. Zoals een kok, ik werk niet als kok, maar ik weet wel wat ze allemaal moeten doen. Alleen zo kan ik goed met ze praten. Wanneer je niet weet wat ze doen is er ruimte voor onbegrip. Wanneer je weet wat je medewerker doet, kun je de juiste vragen stellen en samen het pad bewandelen.”
Mensen willen vaak echt wel werken, maar er moet wel een verbinding zijn
“Ik zie vaak dat ondernemers of managers geen interesse hebben in het werk van hun medewerkers. Dat heb je wel echt nodig. Want als je denkt ‘jij doet jouw werk en ik het mijne’ dan toon je geen interesse in de ander. Mensen willen vaak echt wel werken, maar er moet wel een verbinding zijn.”
Goed nadenken
“In deze zaak was ik op zoek naar een manier om meer rust te creëren. Bij FoodExplore zijn 900 zitplaatsen, er is dus veel beweging. Het zijn ook nog eens verschillende soorten mensen. Dat in goede banen leiden is best moeilijk. Je moet goed nadenken over de horeca inrichting bar, routing, handelingen en wachtrijen.”
Deze zelftap nog niet elders gezien
“In mijn andere restaurants maak ik ook gebruik van selfservice, maar niet zoals hier. Eigenlijk heb ik deze zelftap nog niet ergens gezien. Je kunt bij de bar nu met één druk op de knop zelf een biertje tappen. Waarbij er altijd precies genoeg uit de zelftap komt. Bij ons is het ook zo dat bier en wijn bij de vaste prijs inbegrepen zijn, maar er op speciaal bier een toeslag zit. Dit is nu ook heel simpel gemaakt, gasten kunnen deze toeslag direct met hun pinpas betalen en tappen.”
Heel gevoelig
“Ik zag dat de rij bij de bar altijd heel onrustig werd als de barmedewerker even wegliep. Mensen zijn heel gevoelig. Als er dan iemand onrustig werd, steekt die ook de buren aan. Nu vinden gasten het wachten bij de bar minder erg. Ze zijn geduldiger als zien dat andere gasten zelf bier tappen. Want ze weten dat ze zo aan de beurt zijn. Daar worden gasten rustig van, dat straalt dan ook uit naar de hele zaal.”
Maak het heel simpel
“FoodExplore verwelkomt iedere avond een gevarieerde groep mensen, elk met hun eigen gedragingen en temperament. Wat voor de één vanzelfsprekend is, is dat niet voor de ander. Daarom is het belangrijk om alles zo simpel mogelijk te maken.”
Met één druk op de knop
“We ontdekten dat het niet voor iedereen meteen duidelijk was dat het met één druk op de knop voldoende was, zelf tappen. Ook zagen we dat gasten graag hun glas blijven vasthouden, zelf bier tappen zoals ze dat elders zien. Na verschillende opties uit te hebben geprobeerd werkt deze het beste. De gast kan het glas gewoon vasthouden en met een druk op de knop in een keer de juiste hoeveelheid tappen. Zelf tappen is leuk, ze willen er graag op wachten. En dat zorgt voor? Meer rust!”
Zelftap maakt het werk rustiger
“Dankzij de zelftap hebben medewerkers het rustiger. Sommige mensen zijn terughoudend als het gaat om automatisering. Zo werden onze opruimrobots ook niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Ze vertelden me dat als ik medewerkers nog meer zou betalen, dat ik dan ook meer medewerkers zou hebben. Dat is echt niet waar, overal is er een tekort.”
Automatisering is juist vóór mijn medewerkers
“Anderen dachten dat ik mijn medewerkers dan niet meer nodig zou hebben dat ze vervangen werden. Dat klopt niet, ik heb ze nog steeds nodig. Ik wil het juist makkelijker maken voor ze. Als je de hele avond onder druk staat en heel hard moet werken heb je echt geen vrolijk gezicht meer. Gasten krijgen de zenuwen van medewerkers die gestrest en bezweet rondlopen. Alles behalve rustig. Met behulp van automatisering hebben mijn medewerkers meer rust en tijd voor de gasten.”
Iedere dag iets makkelijker maken
“Ik zou het liefste iedere dag iets makkelijker maken.” zegt Wengin lachend. “Kijk bijvoorbeeld naar mijn boekhouding. Vroeger was dit een enorme klus, dan had ik met een zaak als dit dag en nacht bezig geweest. Vandaag de dag zijn zoveel dingen meteen inzichtelijk, werkt veel makkelijker en sneller.”
Van Duijnen Horeca Service
“Ik ken jullie al langer, omdat jullie natuurlijk veel samenwerken met Heineken. Ik wist dat jullie de hele horeca inrichting bar projecten doen en ook horeca automatisering. Ik ben jullie tegen gekomen op de Horecava en zo is dit project gaan rollen.”
Eigen besturing is een groot voordeel
“Ik heb onder andere voor jullie gekozen omdat de besturing van jullie zelf is. Ik heb meegemaakt bij andere bedrijven dat niemand dan zelfs een kleine storing kon repareren. Het was dan gemaakt door iemand ergens in een ander land. Zij zijn dan goed in de software ontwikkelen, maar gaan daarna door naar het volgende project. Dan zit je met spullen waar je niks mee kan.”
Goed voor elkaar
“In het dashboard kan ik zelf dingen makkelijk aanpassen, gewoon via mijn telefoon. Dat werkt echt heel gebruiksvriendelijk. Ook waren we in het begin een beetje zoekende met het gebruik van de knop, één keer drukken of juist ingedrukt houden. Als je dat dan kunt bespreken en aanpassen is dat echt perfect. De algehele samenwerking was heel prettig. In het bijzonder de samenwerking met Marc, die was zelfs perfect.”