Bier tappen tijdens een bardienst vinden vrijwilligers nu leuk bij voetbalvereniging Den Hoorn.

Bier tappen is nu een simpele handeling

SV Den Hoorn, Den Hoorn
Tapautomatisering

Mag ik nu een pilsje tappen?

Tegenwoordig hoort Johan van Leeuwen dat regelmatig. “En dat is best bijzonder, want vrijwilligers gaven voorheen altijd aan dat ze van alles wilden doen, als het maar geen bier tappen was.” vertelt beheerder Johan lachend. S.V. Den Hoorn maakt nu zo’n anderhalf jaar gebruik van tapautomatisering van Van Duijnen Horeca Service. Hoe dit bevalt, hoe het kan dat vrijwilligers nu wél durven tappen, dát lees je in dit klantverhaal.

Kantine van de voetbalvereniging moet een fijne plek zijn.

S.V. Den Hoorn

Johan is bijna 50 jaar en kent de club al langer. Inmiddels voetballen zijn zoon en dochter er ook. In het verleden heeft hij drie horecazaken gehad en sinds 1,5 jaar is hij beheerder bij de vereniging. In die functie is hij verantwoordelijk voor het terrein en de kantine van S.V. Den Hoorn.

Horeca van de voetbalvereniging

“De horeca van de club is niet meer weg te denken, net zo als bij andere verenigingen denk ik. Niet alleen voor de omzet, maar ook zeker voor de beleving. Een belangrijk aspect van een vereniging is het verenigingsgevoel en dat komt goed tot recht wanneer leden ook een fijne plek hebben om samen te komen.”

Kwaliteit bieden

“Wat wel opvalt is dat de verwachtingen tegenwoordig best hoog zijn, ook voor kantines. Vroeger was het een broodje bal en klaar. Tegenwoordig willen mensen kwaliteit. En als je mensen wil trekken naar je kantine dan moet je dat ook bieden. Een goed pilsje dus, een breed assortiment en ook goede vrijwilligers achter de bar.”

Beheerder Johan wil nu niet meer zonder tapautomatisering, het is zo tof om vrijwilligers met plezier te zien tappen.

Onbekend maakt vaak..

“S.V. Den Hoorn had al automatisering, maar het werd niet goed gebruikt. Vroeger, toen ik nog horecaondernemer was, heb ik er ook nooit aan gedacht moet ik eerlijk bekennen. Maar sinds dat ik hier ben kun je wel zeggen dat ik het licht heb gezien.” zegt hij lachend. “Van mijn kassaleverancier hoorde ik eigenlijk pas hoe het werkt, de hele software en aansturing erachter. Dat motiveerde mij wel om er serieus mee aan de slag te gaan.”

Beeld tapautomatisering volledig omgeslagen

“Ik kende het wel vanuit grote partycentra, maar mijn beeld was vooral gebaseerd op het controle aspect. Dat je met al die wisselende medewerkers nog steeds kan zien wat er uit gaat en wat er in komt. Toen leek het mij nooit zo servicegericht, niet echt gastvrij. Maar daarin ben ik volledig omgeslagen kun je wel zeggen. Voor de gast verandert er namelijk niks aan die tapbeleving. Er moet gewoon nog steeds getapt worden.”

Kwalitatieve biertjes neerzetten 

“Aan de tapbeleving verandert niks, maar met tapautomatisering kan iedereen wel een kwalitatief biertje neerzetten. Sterker nog, zonder tapautomatisering was dit niet te doen. De tappers zijn bij mij wisselende vrijwilligers. Ondanks dat ze de beste bedoelingen hebben, missen ze horecaervaring.”

Verbetering van gastvrijheid

“Tapautomatisering is een systeem wat samenwerkt met je kassa. Het levert je duidelijk overzicht als het om verkopen gaat. Maar dat niet alleen, het verbetert ook de gastvrijheid. Onervaren personeel kan nu dus ook een prachtig mooi biertje neerzetten, van goede kwaliteit. Ik kan het iedereen ook echt heel simpel uitleggen. Taphendel naar voren en naar achteren en je kunt een mooi pilsje tappen.”

Als je mensen wil trekken naar je kantine, moet je ook kwaliteit bieden. Dat betekent dus ook een mooi pilsje serveren.

Gasten hebben het niet in de gaten

“Mooie pilsjes tappen zonder dat de gasten in de gaten hebben dat het geautomatiseerd is. Je hoort hier en daar dat het de charme van het tappen af zou halen. Maar dat beeld klopt echt niet. Daarbij lijkt het mij dat een mooi pilsje belangrijker is.”

Geen gat meer tussen inkoop en verkoop

“Cijfermatig zagen we gewoon dat er tussen je inkoop en verkoop altijd een enorm gat zat met het bier. En dat met de bierprijs van tegenwoordig gaat het over serieus geld. Nu kan ik gewoon zien, we missen 18 biertjes. Waar zijn die gebleven? Wanneer dat gat verkleint verbeter je je marge enorm. Het is al een enorme winst dat mensen achter de bar zich bewust zijn van alle getapte biertjes die niet afgerekend zijn.”

Geen onnodig tapverlies

“Maar zeer zeker ook, de waste. Met tapautomatisering stel je de doseringen van de tapinstallatie precies in. Zo kan iedereen gewoon een vet mooi biertje tappen en dat zonder verlies. Zeker in de tijd van duurzaamheid, een dure maatschappij en een hoop inflatie, is dat verlies van dat bier een enorme en onnodige kostenpost. Vanuit mijn verleden weet ik in ieder geval wel, in de gemiddelde horecazaak gaat er enorm veel bier verloren.”

Controle op verlies, eigen verbruik of breuk

“Een biertje wat ze bijvoorbeeld niet afrekenen omdat ze dat zelf opdrinken, dat mag op zich, dus het is niet eens diefstal of met een verkeerde intentie. Maar het was vaak ook nog eens dat ze het niet op eigen verbruik wegschrijven, dan heb je natuurlijk ook een probleem. Uiteindelijk gaat de belastingdienst, zelfs bij verenigingen, daar ook nog eens wat van vinden. Dus ja, overal controle op geeft je heel veel voordeel.”

Snelle terugverdientijd

“Je verdient de investering voor tapautomatisering heel snel terug. Je hebt namelijk geen tapverlies meer omdat er altijd precies genoeg uit de tap komt voor een perfect biertje. Daarbij kan niemand meer iets vergeten aan te slaan, zo komt alles altijd in de kassa. Zo verdien je de investering dus dubbel zo snel terug.”

Niet meer weg te denken

“Dus zeker voor een ondernemer, middelgrote ondernemers, is het bijna niet meer weg te denken. Ik denk dat je ook naar een toekomst toe gaat waarbij je vanaf 150 hectoliter eigenlijk niet meer zonder kan. Je verdient het zo gigantisch terug dat het naar mijn mening echt zonde is als je het niet doet.“

Bij voetbalvereniging Den Hoorn tappen ze nu bier met behulp van de tapautomatisering. Dat levert veel voordeel op.

Bier tappen, nu een simpele handeling

“We hebben ongeveer 1.400 leden, achter de bar staan veel wisselende vrijwilligers. Het leukste is altijd dat ze denken dat je een grapje maakt. En dan laat ik het zien, en dan verbaast het ze dat het zo makkelijk werkt. Bier tappen is dé drempel voor mensen die een bardienst komen draaien. Er worden niets voor niets allemaal cursussen gegeven door brouwers.

Angst voor bier tappen is verleden tijd

Je wil niet weten hoeveel vrijwilligers al tegen me hebben gezegd ‘ik wil alles doen, zelfs achter de kassa, maar ik ga geen bier tappen’. Nadat ik het voordoe zeggen ze nu ‘mag ik nou een biertje tappen?’ Die hele angst voor bier tappen, dat het fout gaat, want o wee als de schuimkraag te groot is, verdwijnt nu snel. Het is nu eigenlijk een hele simpele handeling.”

Rust achter de bar én leuker

“Vroeger heb ik zelf ook drie horecazaken gehad, en dan was ik soms wel eens drie weken bezig met een parttimer om een goed biertje te tappen. Nu is het één keer laten zien en die vrijwilliger tapt erna gewoon zelf een mooi biertje. Het geeft die vrijwilliger dus ook vooral rust achter de bar. En, niet geheel onbelangrijk, ze vinden het erna ook veel leuker om achter die bar te staan. Het is een groot voordeel, want mensen die nu eenmaal vrijwilliger hebben gestaan vinden dat helemaal fantastisch. Ze zeggen nu zelfs ‘Als je een keer een avond hebt dan wil ik wel een avondje bier tappen.’ Hoe leuk is dat!”

Samenwerking Van Duijnen Horeca Service

“Zowel de vorige accountmanager als de huidige, die dan ook nog eens een vaste gast is, geven goede begeleiding. Dat is eigenlijk voor iedere leverancier echt heel belangrijk. Immers maakt onbekend vaak onbemind. Mijn beeld bij tapautomatisering klopte niet, terwijl ik nu niet zonder meer wil. Uiteindelijk vind ik het ook gewoon erg leuk om de vrijwilligers nu met plezier te zien tappen.”

Meer zoals dit …