Vier XL-biertanks in Grand café Oudaen brengen leven in de brouwerij.
De nieuwe eigenaren van grand café/restaurant/brouwerij Oudaen hebben het pand vorig jaar flink onder handen genomen. Rolf Hopman is een van hen. Samen met Mark Kersten voert hij het management over Oudaen. Rolf: “Sinds de tachtiger jaren was er niet veel meer veranderd aan de inrichting. Met het nieuwe concept willen we – met behoud van het DNA – ook aansluiting krijgen bij een jonger publiek. We vinden het belangrijk dat het kasteel echt als onderdeel van de stad wordt ervaren, door jong en oud. Oudaen staat dan ook voor stads eten, stads drinken en stads bier.”
Een van de eerste microbrouwerijen in Nederland
Stadskasteel Oudaen kent een rijke historie. Eind 13e eeuw werd het gebouwd als woonhuis, maar in latere tijden heeft het ook gefungeerd als weeshuis, studentenvereniging en zelfs kraakpand. Het was ooit bijna gesloopt, tot in de jaren 70 de gemeente het pand kocht en liet renoveren. Oudaen kreeg uiteindelijk een horecabestemming. Rond 1985 kwam de brouwerij erin, als een van de eerste microbrouwerijen in Nederland.
Rolf: “Tegenwoordig zijn kleine biermerken helemaal hot, microbrouwerijen komen als paddenstoelen uit de grond. Maar 30 jaar geleden was dat uniek; Oudaen was een van de eerste microbrouwerijen in Nederland. Toch was het de laatste jaren een ondergeschoven kindje. Veel mensen in Utrecht kenden de brouwerij helemaal niet. Daarom wilden we ‘m letterlijk meer naar boven halen. Want Oudaen is een plek waar je kunt eten, drinken en vergaderen, maar het is ook een bijzonder biermerk.”
Vers getapt uit eigen brouwerij
Halverwege 2017 is Van Duijnen begonnen met het leveren en installeren van de apparatuur in de zalen en in de kelder. Begin 2018 was het grand café aan de beurt.
Rolf: “We hebben in totaal vier verticale biertanks à 500 liter door Van Duijnen laten installeren en aansluiten op de taps. Die hangen prominent zichtbaar aan de muur, goed zichtbaar voor onze gasten. Verder heeft Heineken het biermerk Oudaen een jaar geleden geadopteerd. Ze zijn het momenteel door het hele land aan het uitzetten. Een spannende ontwikkeling die onze filosofie onderstreept. Want we willen natuurlijk dat het uiteindelijk een kickback geeft op het kasteel; dat mensen van buiten Utrecht, die het biermerk leren kennen, ook een kijkje komen nemen in ‘het huis van Oudaen’.”
Horecaconcept in de markt zetten
Het is wel gewaagd, een nieuwe doelgroep aanspreken en tegelijkertijd je huidige klanten willen vasthouden. Hoe doe je dat? Rolf: “Ik heb samen met Mark Kersten een projectbureau, HopmanKersten Project BV. Onze specialiteit is het tailormade verzorgen van horeca-inrichting, vooral voor het MKB. Wij hebben geen eigen signatuur zoals bijvoorbeeld Piet Boon. Wij zijn bewust ‘stijlloos’. We kijken wat er nodig is om een concept goed in de markt te zetten. En dat is elke keer weer anders. Elk horecaconcept moet voor zichzelf spreken. Als je zes A4-tjes nodig hebt om het uit te leggen, dan klopt er iets niet.
Bij Oudaen hebben we dat gedaan door onder meer die biertanks naar boven te halen. Daarmee draag je een boodschap uit. Net als met de keuze van het meubilair. De gehele baropzet is bijvoorbeeld moderner geworden maar je ziet er wel elementen in terug van het kasteel.”
Wil je meer lezen over succesvol horecaconcepten ontwikkelen? Wij praten met Ernest van de Voort, directeur Marketing & Concepts bij Albron.
Logische keuze
Voor Rolf Hopman speelt een mix van factoren mee bij de keuze van de juiste leverancier. “Van Duijnen kan een breed pakket aan producten en diensten leveren en ze hebben een goede naam. Dat betekent dat je kwaliteit in huis haalt. Vanuit Oudaen en vanuit mijn projectbureau wilden we samenwerken met een partij die kwaliteit kan leveren, een triple A-partij. Van Duijnen paste prima in dat plaatje. Ik weet zeker dat als ik hun ergens naar toe stuur, het goed uitgevoerd wordt.”
Rolf vervolgt: “We werken eigenlijk alleen nog maar met de allerbeste, betrouwbare partijen. Als ik de kwaliteit niet kan garanderen, dan zet ik mijn handtekening er niet onder. Toen ik twintig jaar geleden mijn bedrijf startte, was ik weleens ‘eager to please’. Dan ging je om budgettaire redenen met een B-supplier in zee. Maar nu geef ik aan dat dat niet onze voorkeur heeft, en waarom.”
De communicatie is voor Rolf Hopman ook belangrijk bij het kiezen van een leverancier. “Mijn contactpersonen bij Van Duijnen praten de taal die ik wil horen. Niet dat stropdassengeklets, daar koop je niets voor. Zij weten waar ze het over hebben en dat werkt prettig.”
Toekomstplannen
Wie denkt dat de klus geklaard is bij Oudaen heeft het mis. Nieuwe plannen voor een speciaal biercafé liggen alweer klaar. Rolf: “Op de plek waar nu nog een theaterzaal is, gaan we een biercafé openen. Het wordt een prachtige, hoge ruimte waar zelfs een entresol om de bar heen zal worden gebouwd. Een spectaculair project! En Van Duijnen zal daar wederom grote biertanks en apparatuur voor leveren en installeren.”
Rolf kijkt tevreden terug op de samenwerking met Van Duijnen. “Het contact verloopt heel goed. Van Duijnen heeft ondertussen ook onze bierbus van biertechniek voorzien. Deze bus is een promotietool voor ons biermerk Oudaen, en kan op evenementen, foodfestivals en private party’s worden ingezet. Uit een zijklep komen vijf tapkranen tevoorschijn met alle bieren van Oudaen. Rolf sluit het gesprek lachend af: “Zo zie je maar weer, Van Duijnen goes mobile!”
Wil je ook advies over dranktechniek en de inrichting van jouw horecaconcept? Neem dan contact met ons op: 036 – 53 87 956 of mail naar info@vanduijnenhoreca.nl
Fotografie: Victor van Leeuwen – http://www.levendecht.nl/
Wil jij weten waarom andere Brouwerijen en Proeflokalen voor Van Duijnen Horeca Service kiezen?