De nieuwste divisie van de Maripaan Groep heet Maripaan Horeca. Deze groep kiest heel bewust voor een biertapinstallatie -van bierzuil tot aan fustenkast– in eigen beheer. Wat is hun motivatie? Wat zijn de voordelen? In dit klantverhaal lees je het verhaal van hun horecamanager, Peter Doornbos. Hij vertelt over Maripaan Horeca, zijn visie ‘gast én medewerker op één’ en hoe je eigenlijk pas echt weet wat je betaalt voor je product.
Maripaan Groep
Al jaren is de Maripaan Groep actief in Retail & Vastgoed in het noorden van ons land. Gestart met één Jumbo in Groningen, inmiddels een gevestigde naam met wel 15 locaties. Via vastgoed komt Maripaan in 2019 in aanraking met ‘t Feithhuis. Een prachtig monumentale horeca locatie aan Martinikerkhof in Groningen. Daar start de uitbreiding richting horeca voor deze organisatie.
Maripaan Horeca ontwikkelt in razendsnel tempo
Deze club heeft in de afgelopen twee jaar gestaag en vol vertrouwen doorgebouwd aan de ontwikkeling van nieuwe horecaprojecten. Ondanks de uitdagingen die speelden in de markt. Een indrukwekkende prestatie.
Twee openingen in maart
Afgelopen maand openden ze maar liefst twee horecazaken: ‘Graansilo Eten & Drinken’ en ‘La Place’ aan de grote markt in Groningen. In september 2021 openden ze al ‘Rooftop Merckt’. Met ’t Feithhuis’ erbij staat het buiten kijf: de gedegen basis voor Maripaan Horeca staat.
Aan het roer van de horeca
Peter Doornbos hoort van een vorige werkgever dat Maripaan Groep zijn horizon verbreedt naar horeca. Dat wekt zijn interesse. Hij vertelt -met gemak even tussen alle werkzaamheden door- dat hij houdt van structuur. Sinds zijn 18e woont hij in Groningen, deze bruisende stad is ‘zijn stad’ geworden. Wat horeca voor hem betekent? “Lekker eten en drinken! Op een mooie plek met een goed verhaal. Een plek waar gasten én medewerkers het naar hun zin hebben. Waar ze beide op één staan. Dat maakt horeca, dat is de basis.”
Gast én medewerker op één
Die zin valt op. Beide op één? “Voldoende aanwas hebben is al een flinke uitdaging. Noodzakelijk is dat je de goede mensen behoudt. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Transparant communiceren. Luister naar je medewerkers en toon waardering. Klinkt heel logisch, maar de werkelijkheid is vaak anders. Als je medewerkers blij zijn, maken zij de gasten blij. Het resultaat daarvan? Gasten én medewerkers die met plezier terugkomen.”
Neem je gasten mee
Peter is blij dat ze eindelijk volledig open zijn bij alle locaties. “De basis staat, nu gaan we bouwen! Het complete verhaal vertalen in de dagelijkse gang van zaken.
Het is enorm belangrijk dat het team het verhaal door-en-door kent. Gasten zijn veeleisender geworden in de jaren. Het aanbod is groot. Als ze je bezoeken willen ze wat bijzonders, ze zijn op zoek naar -beleving-. Wat is het verhaal? Waarom doen we wat we doen? Neem ze mee. Vertel over je producten, de locatie en het concept. Zelf vind ik dat we bij onze locaties hele unieke en mooie verhalen te vertellen hebben.”
Met een eigen biertapinstallatie weet je het precies
“Alles voor de biertapinstallatie hebben wij zelf aangeschaft. Van installatie, bierzuil, lekblad tot aan fustenkoeling. Deze biertapinstallaties zijn volledig in ons eigendom. Ik ben blij dat we die mogelijkheid bij Maripaan hebben. Zo weet je eigenlijk pas écht wat je betaalt voor een product. Zonder dat in de prijs nog allerlei randzaken verwerkt zitten. Dat maakt inkopen heel transparant. Je kunt gewoon appels met appels vergelijken. Het geeft inzicht en je bent onafhankelijk. Zelf beslissen wat je op tap voert, ingaan op promoties of wensen van je gasten. En, niet te vergeten, je kiest de bierzuil en biertapinstallatie helemaal zelf. Stijl, kleur, model, aantal kranen, zo maak je het verhaal compleet.”
Fijne samenwerking Van Duijnen Horeca Service
“Ik ken jullie vanuit mijn werkverleden. Voor Maripaan Horeca heb ik nu drie projecten met jullie samengewerkt.Ik vind het belangrijk dat een partner snel kan schakelen, betrouwbaar en vakbekwaam is.Jullie hebben gecertificeerde monteurs die echt verstand van zaken hebben. Dat geeft mij rust en vertrouwen. Communiceren gaat ook makkelijk doordat er korte lijntjes zijn. Dat waardeer ik. Daarbij bieden jullie een compleet plaatje, tot aan service en onderhoud.”
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van tap- en koeltechniek in eigen beheer? Of bekijk een ander prachtig taptechniek project over het Delfts Brouwhuis. Klinkt dit alles interessant en wil jij een vrijblijvend adviesgesprek? Neem contact op.